Volkoren helpt in strijd tegen darmkanker

Volkoren helpt in strijd tegen darmkanker
ma, 11/09/2017 - 12:04
Door: jvklinken
0 reacties

Wie zilvervliesrijst, volkorenbrood en andere volkorenproducten eet, beperkt het risico op darmkanker. Ook bewegen is een factor in  de strijd tegen darmkanker.

Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse World Cancer Research Fund International (WCRF). Niet eerder  was vast  komen te staan dat het eten van drie porties volkorenproducten per dag (90 gram) het risico op darmkanker met 17 procent kan verlagen. Dit komt bovenop het eerdere bewijs dat het eten van vezelrijke producten het risico op darmkanker verlaagt.

Alle vormen van beweging tellen mee

Het WCRF analyseerde al het beschikbare bewijs wereldwijd naar voeding, gewicht en lichaamsbeweging. De bevindingen bevestigen dat het risico op darmkanker wordt verhoogd door:

  • Het eten van bewerkt vlees, zoals ham en salami
  • consumptie van te veel rood vlees (meer dan 500 gram per week, bereid gewicht), zoals rund- en varkensvlees
  • overgewicht tot zeer ernstig overgewicht (obesitas)
  • nuttigen van twee of meer glazen alcohol per dag

Mensen die veel bewegen zitten goed. Ze hebben een kleinere kans op darmkanker in vergelijking met mensen die weinig aan lichaamsbeweging doen. Alle vormen van beweging tellen mee, ook tuinieren, fietsen en wandelen.
 

We kunnen veel doen om het risico op darmkanker aanzienlijk te verlagen

Voor het nieuwe rapport hebben onderzoekers 99 studies bij elkaar gebracht. Het ging om gegevens van in totaal 29 miljoen mensen waarvan een kwart miljoen mensen met darmkanker.

Edward L. Giovanucci, hoogleraar Voeding en Epidemiologie bij de Amerikaanse Harvard TH Chan School of Public Health: “Darmkanker komt wereldwijd heel vaak voor. Het nieuwe rapport laat zien dat mensen veel kunnen doen om hun risico op darmkanker aanzienlijk te verlagen. De bevindingen zijn duidelijk: voeding en leefstijl spelen een grote rol bij darmkanker. De stappen die mensen kunnen nemen om hun risico op darmkanker te verlagen, zijn belangrijk voor de algehele gezondheid. Het behouden van een gezond gewicht, voldoende lichaamsbeweging, matig zijn met rood en bewerkt vlees en het eten van meer volkorenproducten en voedingsvezels. Daarnaast is het belangrijk om matig te zijn met alcohol en niet te roken of om daarmee te stoppen.”

Beeld: smulweb.nl