Vuistregels voor juiste porties

Vuistregels voor juiste porties
do, 17/01/2019 - 12:52
Door: jvklinken
0 reacties

Je voeding voortaan met je handen meten  in plaats van wegen. Zo voorkom je dat je te veel eet, zeggen Britse voedingswetenschappers.

De nieuwe gids van de Britse Voedingsstichting is gemaakt nadat de organisatie wereldwijd onderzoek deed naar portiegrootte en verpakkingen van voedingsmiddelen in de supermarkt. 

Een gezonde portie bepalen is een interessante kwestie, vinden de wetenschappers die hun bevindingen publiceerden in de Wiley Online Library. De portiegrootte van maaltijden en dranken zijn de afgelopen jaren toegenomen, niet alleen in het Verenigd Koninkrijk maar in de hele westerse wereld. Het kan geen toeval zijn dat ook overgewicht in dezelfde periode is toegenomen. Overgewicht is niet alleen hinderlijk maar is  ook een voedingsbodem voor obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en kanker.

Het begrip “portie” zorgt vaak voor verwarring. Wat is een portie melk? Een kopje vol? Heb je in een maaltijd een sneetje brood nodig? Of horen bij zo’n maaltijd wel vier boterhammen als je een dikke sandwich maakt? Duidelijk is dat Britse volwassenen dagelijks tussen de 200 en 300 kilocalorieën meer eten dan ze nodig hebben en dat ligt voor de overige Europeanen niet veel anders. 

We maken te veel klaar en gooien dat dan weg

In de video die BBC publiceerde blijkt dat veel mensen te veel eten klaarmaken en dat vervolgens weggooien. Twee handjes pasta (of linzen) per persoon is voldoende. Spaghetti: maak een rondje van je duim en wijsvinger ter grootte van een euro en de pasta die erin past is genoeg. 

Een handje rijst is genoeg voor één persoon.  Voor kaas geldt: snijd twee stukken ter grootte van je duimen. En bij het ontbijt hoef je niet meer dan drie handen granen in je kom te doen. 

Wie kleine handen heeft, is vaak ook  kleiner, zo is de gedachte, en heeft dus ook minder eten nodig. Toch is het nog steeds goed om steeds zelf te kijken of het genoeg is, zegt voedingswetenschapper Bridget Benelam tegen de BBC. “Dit zijn de richtlijnen voor gezonde volwassenen. Maar het kan zijn dat jij een andere balans moet vinden. Als je een atleet bent, heb je bijvoorbeeld meer koolhydraten nodig.’’

 Bron: HLN

Zie ook: Minder en anders eten om iedereen in 2050 te kunnen voeden

Beeld: nl.wikipedia.org