Wat je moet weten over groene thee

Wat je moet weten over groene thee
di, 13/03/2018 - 13:48
Door: jvklinken
0 reacties

Groene thee is niet alleen lekker maar ook gezond. Om die reden is het een populaire drank geworden. Maar is dat terecht?

Een theeleverancier meende in zijn ijver de gezonde eigenschappen van groene thee groot op de verpakking af  te moeten drukken. “Tegen prostaatklachten”, was een van de claims. Dat leidde tot een actie bij de Europese voedselwaakhond Efsa. Die onderzocht de claims en schoot ze een voor een af. Van de gezonde eigenschappen die aan deze thee werden toegedicht, bleef er niet een overeind.

Voordat u uw groene thee in de kliko deponeert, moet u even verder blijven lezen. Efsa was uitgegaan van twee kopjes per dag waarbij de  thee slechts korte tijd trekt. Dan doet groene thee inderdaad niet zoveel. Maar hoeveel groene thee moet je dan wel drinken om van de voordelen te kunnen genieten? En kan te veel ervan schadelijk zijn? Weblog aHealthylife verschaft meer duidelijkheid.

Ook tegen Alszheimer en Parkinson

Vast staat dat groene thee bomvol voedings- en plantenstoffen zit die positieve gezondheidseffecten met zich mee kunnen brengen. Hieronder vallen de krachtige antioxidanten genaamd catechines, die kunnen helpen beschermen tegen kanker. Diverse studies hebben aangetoond dat mensen die groene thee drinken aanzienlijk minder risico lopen op veel vormen van kanker, vergeleken met degenen die het niet drinken. Zo kan het helpen beschermen tegen prostaat- en borstkanker.

Andere mogelijke voordelen van groene thee drinken zijn ondersteuning van de weerstand, verbeterde hersenfunctie, een gezonder gebit en een lager risico op artritis, Alzheimer en Parkinson.

Hoeveel groene thee moet je per dag drinken? Studies zijn tegenstrijdig. Bij sommige studies worden al gezondheidsvoordelen gezien bij slechts één kopje per dag, terwijl andere stellen dat vijf of meer kopjes optimaal zouden zijn. Enkele resultaen:

  • Mondkanker: Bij een groot observatieonderzoek liepen vrouwen die drie tot vier kopjes groene thee per dag dronken minder risico op mondkanker.
  • Prostaatkanker: Een groot observatieonderzoek wees uit dat mannen die vijf of meer kopjes groene thee per dag drinken een lager risico hadden op het krijgen van prostaatkanker, vergeleken met degenen die minder dan een kopje dronken.
  • Maagkanker: Een ander groot observatieonderzoek toonde aan dat vrouwen die dagelijks vijf of meer kopjes groene thee dronken een lager risico op maagkanker hadden.
  • Borstkanker: Twee observatiestudies ondervonden dat borstkanker minder vaak terugkeerde bij vrouwen die meer dan drie kopjes thee per dag dronken (2021).
  • Alvleesklierkanker: Een observatiestudie ondervond dat het drinken van vijf of meer kopjes groene thee per dag is gelinkt aan een verlaagd risico op alvleesklierkanker.

Effecten verschillen per persoon

Drie tot vijf kopjes groene thee per dag lijken voldoende. Wel kunnen, zoals zo vaak, de effecten per persoon verschillen. Wat de meeste studies wel hebben laten zien is dat groene thee drinkers in een betere gezondheid verkeren dan degenen die helemaal geen groene thee drinken. Niet vermeld wordt in de studies hoe lang de thee moet trekken. Daarvoor geldt een tijd van tien minuten bij een watertemperatuur van 80 graden.

Kunnen je ook teveel groene thee drinken? Dat hangt ook hier weer van de persoon af. Bij sommige mensen kan de consumptie van te veel cafeïne angstgevoelens verhogen, je slaapritme verstoren en maagklachten en hoofdpijn veroorzaken bij sommige mensen. Het drinken van veel cafeïne tijdens de zwangerschap kan zelfs het risico op geboorteafwijkingen en een miskraam verhogen. Op basis van de huidige onderzoeken zou iedereen, waaronder zwangere vrouwen, niet meer dan 300 mg cafeïne per dag moeten drinken.

Een gemiddelde kop thee bevat ongeveer 22-40 mg cafeïne.

Werking medicijnen verstoord

Wie vatbaar is voor een ijzertekort zou groene thee tussen de maaltijden in moeten drinken en minstens een uur moeten wachten voor of na het eten. Kleine kinderen, vrouwen die zwanger zijn of menstrueren en mensen met een interne bloeding of die een dialyse ondergaan lopen allemaal risico op een ijzertekort.

Ook de werking van bepaalde medicatie kan verstoord raken. Volgens onderzoek kan groene thee de effectiviteit van bepaalde hart- en bloeddrukmedicatie belemmeren. Een nadelige werking komt vooral voor bij mensen die groene thee supplementen nemen, die veel hogere concentraties catechines bevatten dan groene thee zelf.

Kortom, groene thee is veilig voor de meeste mensen wanneer het met mate wordt gedronken. Je zou het beter kunnen beperken of vermijden als je een ijzertekort hebt, zwanger bent of medicatie neemt voor angststoornissen of hartaandoeningen.

Beeld: wikihow.com