Wat je moet weten van vitamine D

Wat je moet weten van vitamine D
do, 31/05/2018 - 14:09
Door: jvklinken
0 reacties

Het belang van vitamine D wordt breed onderkend maar toch moeten mensen zelf zorgen dat ze er genoeg van binnen krijgen. Slechts weinig (huis)artsen zijn alert op tekorten.

Columnist Gert Schuitemaker van MMV-magazine Uitzicht heeft er een pen op versleten om het belang van voldoende vitamine D over het voetlicht te krijgen. Weblog ahealthylife.nl van supplementenexpert Juglen Zwaan maakt in zijn jongste bijdrage de stand van zaken op.

Vitamine D wordt in de huid aangemaakt uit cholesterol bij blootstelling aan de zon. Daarom is het erg belangrijk om jezelf in voldoende mate bloot te stellen aan de zon. Vitamine D wordt niet voor niets de “zonneschijnvitamine” genoemd; daar is een goede reden voor. De ultraviolette B-stralen (UVB) van de zon botsen op het cholesterol in de huidcellen, wat de energie verschaft voor het optreden van de vitamine D-synthese.

Let wel: De UVB-stralen kunnen niet door ruiten heen kunnen dringen. Dus als je bij een zonnig raam werkt, kun je nog steeds een vitamine D-tekort hebben.

Vitamine D vervult vele taken in het lichaam en is essentieel voor een optimale gezondheid. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de cellen in je darmen calcium en fosfor opnemen; twee mineralen die cruciaal zijn voor het behoud van sterke en gezonde botten.

Aan de andere kant is er een relatie tussen een laag vitamine D-niveau en ernstige gevolgen voor de  gezondheid, waaronder:

  • Osteoporose
  • Kanker
  • Depressie
  • Spierzwakte
  • Overlijden

Ouderwetse levertraan warm aanbevolen

Ook voedingsmiddelen bevatten vitamine D maar dat zijn er niet zoveel: levertraan, zwaardvis, zalm, tonijn, runderlever, eigeel en sardines. Maar die zou je dan volgens Juglen Zwaan wel bijna elke dag moeten eten om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Als je niet voldoende zonlicht krijgt, wordt vaak aanbevolen om een supplement te nemen zoals de ouderwetse levertraan. Ja ja, dat hadden onze ouders en grootouders nog niet zo slecht gezien, ook al gruwde je als kind van de dagelijkse lepel levertraan.

Een eetlepel (14 gram) levertraan bevat meer dan drie keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D. 

Vooral in de zomer is de beste tijd om even in de zon te zijn rond het middaguur, omdat dan de UVB-straling het sterkst is en je dus minder tijd in de zon hoeft door te brengen voor de aanmaak van voldoende vitamine D. Ook vele studies wijzen uit dat het lichaam het best in staat is vitamine D aan te maken rond het middaguur. Volgens een studie kan blootstelling aan zonneschijn later in de middag het risico op gevaarlijke huidkanker verhogen.

De kleur van je huid wordt bepaald door een pigment genaamd melanine. Mensen met een donkerdere huid hebben meer melanine dan mensen met een lichtere huid. Melanine helpt de huid beschermen tegen schade door zonlicht. Het werkt als natuurlijk zonnebrandmiddel en absorbeert de UV-stralen van de zon zodat de huid beschermd wordt tegen verbranding en huidkanker. Dit zorgt echter ook voor een groot dilemma want mensen met een donkerder huidtype moeten langer in de zon doorbrengen dan mensen met een lichte huid om dezelfde hoeveelheid vitamine D te produceren. De schatting in studies is dat mensen met een donkere huid vergeleken met degenen met een lichte huid tussen de 30  minuten en drie uur langer in de zon moeten doorbrengen voor voldoende vitamine D. Dit is een belangrijke reden waarom donkere mensen een hoger risico lopen op een tekort. Heb je dus een donkere huid, dan kun je beter wat langer in de zon doorbrengen om je dagelijkse dosis vitamine D binnen te krijgen.

 

Eerste tien tot 30 minuten zonder zonnebrandmiddel

Hoewel zonlicht voor de productie van vitamine D heel goed is, kan een overmaat aan zon gevaarlijk zijn. Dit zijn onder andere de gevolgen van een teveel aan zonlicht:

  • Verbranding
  • Oogschade
  • Huidveroudering
  • Huidveranderingen
  • Zonnesteek
  • Huidkanker

Als je langere tijd in de zon wilt doorbrengen, zorg er dan voor dat je niet verbrandt. Het best kun je een zonnebrandmiddel opsmeren na tien tot 30 minuten zonder in de zon te hebben doorgebracht, om de schadelijke gevolgen van een overdaad aan zonlicht te vermijden. Houd rekening met de gevoeligheid van jouw huid om te bepalen hoe lang je in de zon kunt doorbrengen. Denk er ook om dat wordt aangeraden om jezelf elke twee tot drie uur die je in de zon doorbrengt opnieuw in te smeren, vooral als je zweet of  je tussendoor gaat zwemmen.