Ziekenhuis kan nog wat leren van topsporters

Ziekenhuis kan nog wat leren van topsporters
di, 11/06/2019 - 13:02
Door: jvklinken
0 reacties

Ziekenhuizen kunnen nog wat leren van de sportwereld. Het geheime wapen van de Nederlandse vrouwenvoetballers, die de komende tijd de ogen van de hele wereld op zich gericht zien, is een combinatie van groente en fruit. 

Dat meldt weblog VoedingNu. Zoals ziekenhuispatiënten in optimale conditie dienen te verkeren om medische verrichtingen met succes te doorstaan, moeten topsporters in de allerbeste vorm zijn om de tegenstander te kunnen verslaan. Voeding speelt daarbij een cruciale rol. Om in topvorm te zijn, is voeding essentieel. Vandaar dat er voor de WK-wedstrijden van het Nederlandses vrouwenteam een kok mee reist. Vergelijk dat eens met ziekenhuizen waar de maaltijden vaak een sluitpost van de begroting lijken te zijn.

'Als er geen goede energie ingaat, komt die er ook niet uit'

Wedstrijden zijn een uitdaging op zich volgens sportvoedingskundige Henk-Jan Koershuis. ‘’Ons lichaam heeft een zogenaamde energiereserve van negentig minuten, en dat is precies de tijd van een voetbalwedstrijd.’’

‘’Wedstrijden duren erg lang. Bij een verlenging komt het voor dat spelers last krijgen van krampen. Dat heeft ermee te maken dat het lichaam niet genoeg energiereserves heeft’’, zegt Koershuis. Voeding is dan ook een van de belangrijkste schakels om optimaal te presteren, of zoals hij het zegt: ‘’Als er geen goede energie ingaat, dan komt die er ook niet uit.’’

Na de wedstrijd weer veel groenten en fruit

De nadruk ligt op een gevarieerd voedingspatroon met veel groenten en fruit. Opvallend is dat de maaltijden een lage hoeveelheid vet bevatten, wat gedaan wordt om mogelijke darmklachten bij intensieve inspanning te vermijden. Om voldoende energie binnen te krijgen, zijn de maaltijden voor de wedstrijden vaak koolhydraatrijk.

Na de wedstrijd of een zware training staat herstelvoeding centraal. “Deze krijgen ze in de vorm van een shake, een recoverydrink. Dat is een combinatie van koolhydraten en eiwitten. Het is anders dan kwark of yoghurt, wat veel mensen eten na het sporten. Door de shakes herstellen de spieren nog sneller én beter. Naast de herstelvoeding nemen ze ook een basismaaltijd die bestaat uit veel groenten en fruit en hoogwaardige eiwitbronnen met een klein beetje koolhydraten,” aldus Koershuis.

Beeld: vrouwenvoetbalnederland.nl