Zo maak je 'n gezond ijsje

Zo maak je 'n gezond ijsje
di, 08/05/2018 - 13:07
Door: jvklinken
0 reacties

Bij deze temperaturen wil een ijsje wel smaken. Jammer is alleen dat ijs stijf staat van de suiker. Toch is het mogelijk 'n gezond ijsje te eten. Daarvoor moet je niet in de ijssalon zijn maar dien je zelf aan de slag te gaan.

Er zijn genoeg merken die beweren gezond ijs op de markt te brengen. Het gaat dan om Oppo,  Breyers, Perfect World en Koupe. NRC checkte of deze merken echt zo gezond zijn en moet toegeven dat al deze merken (veel) minder calorieën bevatten dan gewoon roomijs. "Pak je zo’n bak uit het schap, dan voel je waarom. Het is lichter dan gewoon roomijs – en lucht bevat geen calorieën. Dan zit er ook weinig vet in. Melk, niet room, is het hoofdbestanddeel. En de laatste troef: suikervervangers zoals stevia. (Helemaal zonder suiker gaat overigens niet, dan wil het mengsel niet bevriezen.)"

 

Volgens Koupe is het ijs van deze fabrikant vezelrijker dan een portie broccoli. Maar dat wil niet zeggen dat een portie Koupe béter is dan een portie broccoli, zegt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. Je kunt niet zomaar één gezonde eigenschap uit groente plukken en doen alsof dat genoeg is. Het gaat, zo zegt Schutte, juist om het hele pakketje.

Ook van de proteïne-claims is ze niet onder de indruk. De meeste mensen krijgen echt wel genoeg eiwitten binnen, merkt Schutte op. 

Recept voor verantwoord aardbeien-yoghurt ijs

Wie zelf aan de slag gaat, bepaalt zelf de inhoud van het ijs. Je moet dan wel zelf een ijsmachine hebben maar die is redelijk betaalbaar.  Hier een recept voor verantwoord aardbeien-yoghurt ijs. Zonder suiker! Wie toch graag voor zoet gaat, kan kiezen voor stevia of Tagatesse van Damhert. Dat is een product voor diabetici maar is goed voor dit soort doeleinden te gebruiken, al is het een stuk duurder dan suiker. Het is in ieder geval niet kunstmatig en bevat veel minder calorieën dan gewone suiker. Het heeft geen bijsmaak zoals stevia. De grote vestigingren van AH hebben het in het assortiment. De yoghurt in het recept kan vervangen worden door biogarde. Ook lekker en nog gezonder. 

Voor acht bolletjes, van maar 75 kcal per bolletje!

Ingrediënten:

  • 400 g rijpe, schoongemaakte aardbeien
  • 300 ml yoghurt
  • 50 g geraspte kokos
  • IJsmachine

Bereiding

 

  1. Doe de aardbeien in de blender en maal ze kort tot moes.
  2. Roer er de yoghurt en kokos door. Spatel alles door elkaar.
  3. Giet het mengsel in de ijsmachine.
  4. Na ongeveer 40 minuten heb je heerlijk verfrissend schepijs.
  5. Serveer het ijs met verse aardbeien.

Beeld: commons.wikimedia.org