Tijdens feestdagen ligt obstipatie op de loer

Je kunt het hele jaar eten volgens Moerman en daarin nog zo streng zijn voor jezelf, aan het eind van het jaar ‘zondigen’ is bijna onvermijdelijk. Een oliebol bij de buren, een advocaatje bij je dochter of een stukje kalkoen bij je collega. ‘t Kan allemaal betrekkelijk weinig kwaad zolang het tot een enkele keer beperkt blijft en je enkele belangrijke ‘spelregels’ in acht neemt. Een daarvan is dat je je darmen ontziet.

Nienke Gottenbos, darmfloratherapeut, voedingsdeskundige en auteur van de bestseller ‘De Poepdokter’ (Gezond van mond tot kontBakt ze bruinDe poepdokter 3 – Junior) heeft met het oog daarop enkele nuttige tips in petto.

Ze stelt voorop dat het er niet om gaat wat je eet tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar wat je eet tussen Oud & Nieuw en Kerst. Een waarheid als een koe.

Obstipatie de grote gesel van de feestdagen

Waar je volgens de ‘poepdokter’ vooral op moet letten, is dat je niet geconfronteerd wordt met obstipatie. Het is de grote gesel van de feestdagen, vooral voor bourgondische eters. Het kan echter ook toeslaan bij foodies, mensen dus die heel bewust eten. En obstipatie is echt heel fout. Je etensresten krijgen de kans om dagenlang in je darmen te zitten rotten.

Belangrijke oorzaak van obstipatie is het gebrek aan beweging. Buiten is het ongezellig koud, binnen brandt de kachel, er is of komt visite -kortom er zijn allerlei excuses om het gebruikelijke ommetje een paar dagen uit te stellen.

Andere oorzaak: te weinig vezels

Verder raken we verstopt tijdens de feestdagen omdat we te weinig vezels binnen krijgen. De oplossing is simpel: zorg voor genoeg groenten. Een lekkere lunch met veel groenten, soep of salade houdt de boel lekker gaande. Een heerlijk groenten-bijgerecht misstaat ook niet op bij het kerstdiner.

Verder zou je een Monkey Platter serveren. Dat is een plateau vol hapjes waaruit iedereen iets kan kiezen. Je kunt er veel groenten op kwijt: denk aan wortel, komkommer, tomaat, paprika, maar ook bleekselderij, rauwe bloemkoolroosjes of reepjes venkel doen het goed.

Kom maar door met die Franse kaasjes

Wist je dat sommige ‘ongezonde’ voedingsmiddelen ook positieve kanten hebben? Mensen die regelmatig kaas eten hebben bijvoorbeeld een betere darmflora met meer verschillende bacteriën. En crème fraiche is gefermenteerd: het bevat gezonde bacteriën! Kom maar door met die Franse kaasjes..

Bron: gezondheidsnet

Nog op zoek naar gezonde kerstrecepten?  Groene kerstsalade; Kiwidressing; PerenbootjesFeestelijke pannenkoekjes; Soep met waterkers; Kerstsalade; Kiwi-dessertsaus (ontleend aan Uitzicht 10-2019) 

Beeld: nl.wikipedia.org

1+
<< Terug