Zo kreeg Zweedse Maria kleine ontstekingen onder de duim

Allemaal kleine kwaaltjes en altijd moe… Moest de Zweedse bioloog en wetenschapsjournalist Maria Borelius daar nou echt genoegen meenemen? Niet dus. Maria (59) ging op zoek naar haar oude, energieke zelf en ontdekte een nieuwe levensstijl die haar sterker, gezonder en gelukkiger maakte. Ze ontwikkelde een vijfstappenplan waarmee iedereen de beste versie van zichzelf kan worden en beschreef dat in haar boek De Gezondheidsrevolutie, een bestseller in Zweden.

In juli 2020 viert ze haar 60e verjaardag. Ze ziet er stralend, energiek en fit uit. "Zo voel ik me ook", zegt ze. "Als je me acht jaar geleden had gesproken, had je een andere Maria tegenover je gehad."

Ze was vooral moe, haar rug deed pijn en ik had constant last van een zere keel en een chronische blaasontsteking. Met haar uiterlijk was ze ook niet zo tevreden, haar huid was vaal en ze had love handles gekregen. 'Tijd dus om mijn levensstijl eens kritisch onder de loep te nemen en op zoek te gaan naar een gezonder leven," vertelt ze op PlusOnline.

Wat was uw belangrijkste ontdekking?

"Dat veel van mijn klachten waren ontstaan door stille ontstekingen. Al die vage pijntjes en kwalen waren daarvan signalen, signalen die ik te lang voor lief nam. Er wordt de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar stille ontstekingen. En we weten inmiddels dat ze het lichaam aantasten en het verouderingsproces versnellen. De grote boosdoener is suiker, zeker in combinatie met een zittend leven en veel stress. Door mijn eetpatroon drastisch om te gooien en te kiezen voor een ontstekingsremmende levensstijl, voel ik me beter, gezonder, meer ontspannen en vrolijker. Ja, vrolijker. De wetenschap doet niet voor niets veel onderzoek naar hoe onstekingsremmers een depressie kunnen verminderen!"

Hoe ga je die ontstekingen te lijf?

"In het kort komt het neer op een combinatie van gezond eten, bewegen en ontstressen, die ik heb gevat in vijf eenvoudige adviezen. Eet elke dag veel goede, natuurlijke voeding met probiotica en omega 3- vetzuren. Eet minder suiker en koolhydraten zodat je bloedsuikerspiegel laag blijft. Beweeg elke dag en doe aan krachttraining om sterker te worden. Schakel iedere dag even je drukke gedachten uit door meditatie of een diepe ademhaling en ervaar verstilling, vrede, kalmte en rust. Tot slot, kijk met verwondering om je heen, stel je open voor overweldigende indrukken en stel jezelf in de gelegenheid grootse en verheven momenten te beleven."

Dat is wel een hele omwenteling…

"Je hoeft het heus niet allemaal tegelijk te doen. Zie mijn vijfstappenplan als een buffet en probeer eerst wat je het meeste aanspreekt of waaraan je het meeste behoefte hebt. Ik heb het zelf ook allemaal stap voor stap moeten ontdekken en ken de valkuilen. Ik zelf begon met doelgericht bewegen en gezonder eten. Je kunt rustig starten met een paar kleine, strategische stappen. Als je eenmaal het effect hebt opgemerkt, wil je meer. Je kunt ook kiezen voor een driedaagse ‘kuur’ om aan den lijve te ervaren wat het complete pakket voor je doet."

Wat was voor u het grootste obstakel?

"Ikzelf. Ik heb net als veel vrouwen de neiging vooral aan anderen te denken. Ik was bezig met de behoeften van anderen en had geen oog voor die van mezelf. Alsof ik die aandacht niet waard was. Het vergt een mentaliteitsverandering om voor jezelf te durven zorgen. Neem maar een voorbeeld aan de instructies in het vliegtuig. Als ze de werking van het zuurstofmasker demonstreren zeggen ze dat je eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten voordat je anderen kunt helpen. Die instructie had ik nodig voor mijn dagelijks leven. Ik moest onderkennen dat ik het waard was om goed voor te zorgen."

Hoe zien uw maaltijden er tegenwoordig uit?

"Ik eet vijf tot zes keer per dag, vooral veel verschillende verse groenten, fruit, vette vis, kip, eieren en producten met probiotica. Suiker en koolhydraten vermijd ik, behalve meervoudige koolhydraten als quinoa, zoete aardappel en bruine rijst. Ik beperk me tot één kop koffie per dag, maar drink wel veel kruidenthee of sterke thee. Alcohol probeer ik ook te beperken tot een paar glaasjes in het weekend."

Mist u al die zoete en hartige verleidingen niet?

"Mijn verlangen naar suiker en vet is vrijwel verdwenen. Mijn nieuwe leefstijl is inmiddels routine geworden en dat maakt het makkelijker. Omdat ik veel eiwitten en goede vetten eet, heb ik geen hongergevoel. Als ik naar iets zoets verlang, neem ik wat gedroogd fruit, nootjes of een stukje pure chocolade. Als ik trek heb in iets vettigs, neem ik wat Griekse yoghurt met chiazaad. Ik stop mijn verlangens niet weg maar probeer ze te bevredigen met iets goeds. Ik ben me bewust van de winst op lange termijn."

Wat raadt u mensen nog meer aan?

"Pak het planmatig en structureel aan. Als ik ’s morgens wakker word, bedenk ik wat ik die dag ga doen. Mijn voeding plan ik het liefst een week vooruit. Je eet beter als je beter plant en je bent minder ontvankelijk voor ongezonde verleidingen. Daarom plan ik mijn maaltijden vooruit en kook ik ook vaak vooruit. Het grootste deel gaat in porties in de diepvries. Eén keer veel koken kost veel minder tijd dan drie keer gewoon koken. Ik heb ook een paar snelle recepten voor als ik weinig tijd of zin heb om te koken. Dan besprenkel ik een schaal met kleurrijke groenten en zoete aardappelen met olijfolie en schuif die in de oven. Twee gebakken eieren, salade erbij en klaar."

Voedingstips van Maria Borelius

1. Eet meer voeding met omega 3 vetzuren, zoals vette vis, noten, zaden en pitten.
2. Ga verstandig om met koolhydraten en vermijd geraffineerde suikers.
3. Eet meer vezelrijk voedsel, zoals groenten, peulvruchten, bessen en ander fruit.
4. Gebruik meer probiotica uit gefermenteerde groenten of supplementen.

<< Terug