Zo verleidt en misleidt de super ons

Zo verleidt en misleidt de super ons
do, 13/08/2015 - 10:39
Door: jvklinken
0 reacties

Waarom is de groente- en fruitafdeling in veel supermarkten aan het begin van de route gesitueerd? Wie gezonde inkopen heeft gedaan, 'mag' daarna zondigen. Onze supers zitten vol ‘slimmigheidjes’ die bedoeld zijn om ons als klant te verleiden en te misleiden.

Over alles is nagedacht, tot de kleinste details toe, zo heeft het AD ontdekt. Dat allemaal met als doel de klant een zo vol mogelijke boodschappenkar aan te smeren.

Looproute

De looproute gaat in veel supermarkt tegen de klok in. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een klant hierdoor gemiddeld drie euro meer spendeert. Duitse hoempapamuziek op de achtergrond is goed voor de verkoop van Duitse wijnen en een Frans deuntje verleidt ons tot de aanschaf van rood vocht uit Frankrijk. 

Mandje

Is het u weleens opgevallen dat de boodschappenkarren steeds breder worden? Ook daarover is nagedacht. Als de bodem zichtbaar blijft, heeft het winkelend publiek het idee dat er weinig in ligt. Als u wilt voorkomen dat u met meer boodschappen thuis komt dan u van plan was, kunt u het beste een mandje nemen. Zeulen met zo’n mandje remt de verkoop af. Dat is dan ook precies de reden waarom supers overstappen op mandjes mét wieltjes.

Onderaan

Goedkope huismerken zijn vaak onderaan te vinden. Daar moet de klant voor bukken en daar hebben veel mensen geen zin in, zeker niet na een dag werken.  De goedkope huismerken zijn er vooral om te zorgen dat de klant niet naar de Aldi of Lidle gaat. De supers zien het als een noodzakelijk ‘kwaad’.

E-nummers

Waar u ook op bedacht moet zijn, is dat er plotseling geen E-nummers meer op de verpakking van bepaalde voedingsmiddelen voorkomen. Die nummers hebben tegenwoordig een slechte naam en daarom noemen fabrikanten de toegevoegde stoffen bij de naam. Zo heet E903 opeens carnaubawas, E420 sorbitol en E460 cellulose. De letters zijn zo klein dat u haast een loep nodig heeft.

Beeld: www.topicsconnect.com