Betere vetverbranding met ontbijt

Wel of niet ontbijten? Binnen het regime van time restricted feeding – het zich in beperkte tijd voeden – lijkt het logisch het ontbijt over te slaan. Hoe langer het lichaam nuchter is,  hoe meer vet het tenslotte kan verbranden. Nieuw onderzoek toont aan dat die vlieger niet helemaal op gaat.

Het is de gemakkelijkst haalbare variant van het populaire fasting mimicking, ofwel nabootsend vasten. Time restricted feeding komt neer op een beperking van het tijdvenster waarbinnen de maaltijden genoten worden, tot twaalf, liefst acht uur per dag. In de resterende twaalf tot zestien uur soupeert het lichaam eerst de gemakkelijk verteerbare calorieën op. Daarna zit er weinig anders op dan aan de vetvoorraden te beginnen.

Een gezonde manier om overtollige kilo’s weg te werken. Gezond omdat de alvleesklier rust heeft, als het lichaam voornamelijk vet verbrandt. Insulinepieken, om de snelle koolhydraten uit de voeding een plekje te geven, blijven achterwege en daarmee blijft ook de circulatie van ‘groeibevorderaar’ IGF1 binnen de perken.

Insulinegevoeligheid

Daarnaast heeft het lage aanbod van glucose via de bloedbaan tot gevolg dat spieren en hersenen insulinegevoeliger worden. Dat wil je, omdat op het moment dát er weer suikers circuleren, deze organen er hun voordeel mee doen in plaats van luie vetcellen. Bijkomend pluspunt: door de stabiele glucose- en insulinespiegel valt het met de lekkere trek ook reuze mee.

In deze uren spelen zich binnen de cellen vergelijkbare processen af als tijdens echt vasten: slapende cellen worden opgeruimd en gezonde cellen gaan zich richten op onderhoud in plaats van delen. Door het ontbijt over te slaan kun je deze toestand eenvoudig met een paar uur verlengen, of ’s avonds gezellig nog wat snacken. Maar juist dat laatste is niet het geval, blijkt uit Amerikaans onderzoek, dat vorige week in vakblad PLOS Biology verscheen.

Avondsnack hindert

Onderzoekers van de Vanderbilt University toonden aan dat het uitmaakt of we vet ’s nachts of overdag verbranden. Zij onderwierpen een groep oudere proefpersonen in twee sessies van 56 uur aan twee verschillende regimes. In de eerste sessie ontbeten de deelnemers om acht uur ’s morgens, lunchten om half één en kregen avondeten om kwart voor zes. In de tweede sessie verplaatste het ontbijt zich naar tien uur ’s avonds.

Dezelfde personen kregen onder de twee regimes dezelfde hoeveelheid en type calorieën. Ook het niveau van fysieke activiteit en het aantal uren vasten was in beide sessies even lang. Analyse van hun uitgeademde lucht wees uit dat de deelnemers meer vet verbrandden als ze hun ontbijt in de ochtend kregen.

Gemiddeld scheelde dit 15 gram vet per 24 uur. Toch dik een pond per jaar.

Beeld: Creative Commons

<< Terug