• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • 0 items
MMV

MMV

Natuurlijk tegen kanker

Recepten Voedingsmiddelenlijst
Uitzicht 5 2025 Antibioticaresistentie 1
Uitzicht 4 2025 Afwijken van het protocol 2
  • Kanker
    • Is kanker erfelijk?
    • Genetica en epigenetica
    • Wat kan ik zelf doen?
    • Preventie
    • Steun en begeleiding
    • Kankersoorten
  • Voeding
    • Moermandieet
    • Niet-Toxische Tumor Therapie
    • Wetenschappelijke onderbouwing
    • Recepten
    • Suiker
    • Kruiden
    • Fermenteren
    • Kiemgroenten
    • Voedselbereiding
    • Uit eten met Moerman
  • Gezond leven
    • Inspanning
    • Ontspanning
    • Psyche
    • Verbinding
  • (Zelf)onderzoek
  • Nieuws
    • Agenda
    • Laatste nieuws
    • Columnisten
    • Ervaringen
    • Nieuwsbrief
    • Uitzicht
  • Over
    • Wie zijn wij
    • Organisatie
    • Activiteiten
    • Vrijwilligers
    • Vacatures
    • ANBI
    • Amnestie
    • Steun ons
    • Contact
  • Webshop
    • Uitzicht
    • Boeken
    • Bijeenkomsten
    • Overig
U bent hier: Home / Nieuws / 'Consument begrijpt Vinkje niet'

'Consument begrijpt Vinkje niet'

'Consument begrijpt Vinkje niet' 3
17 mei 2019

Het Vinkje, dat de consument moet helpen bij het maken van een gezonde keuze, ligt zwaar onder vuur. De Consumentenbond vindt dat het zo snel mogelijk dient te worden afgeschaft en is een campagne begonnen.

Een kleine 90 bedrijven gebruiken het Vinkje op hun verpakking. In totaal zijn er meer dan 7.000 producten die het keurmerk dragen.

Mislukt

De Consumentenbond, die betrokken is bij de organisatie achter het Vinkje, vindt dat het project is mislukt. Het heeft een peiling laten uitvoeren die uitwijst dat 77 procent van de ondervraagden niet weet wat het Vinkje precies betekent. Volgens de consumentenorganisatie leidt het systeem alleen maar tot verwarring.    

Twee kleuren

Het Vinkje werkt met twee kleuren: een groene en een blauwe cirkel. Een groene cirkel wil zeggen dat er sprake is van een gezond basisproduct. Het bevat belangrijke voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Producten die minder goed voor je zijn maar wel de betere keuze binnen de betreffende productgroep, komen voor het Vinkje met de blauwe cirkel in aanmerking. Voorbeelden zijn snacks met minder calorieën en frisdrank met minder suiker.

Het ministerie van Volksgezondheid steunt het keurmerk maar de Consumentenbond vindt dat het daar beter mee kan stoppen. De bond vindt het logo “onzinnig” en pleit voor het stoplichtmodel dat in Engeland wordt toegepast.

Geschrokken

Kees de Graaf, hoogleraar en tevens voorzitter van de wetenschappelijke commissie van het Vinkje, is geschrokken van de campagne van de Consumentenbond. Volgens hem hebben alle logo’s voor- en nadelen en er is altijd discussie over. “Als je overstapt op een nieuw systeem dan moet je afwachten of dat weer zo goed gedragen wordt”, aldus De Graaf in Resource.

Zwakke punten

Wel geeft hij toe dat het Vinkje ook zwakke punten heeft. Zo valt volgens hem lastig uit te leggen dat basisproducten een groen Vinkje krijgen en andere voedingsmiddelen een blauw. Zo kan een bepaalde snack dus een blauw Vinkje hebben, omdat het binnen een op zich ongezonde productcategorie, tóch een relatief gezondere keuze is.

Tweede zwakke punt is dat niet alle voedingsmiddelenbedrijven meedoen.  FrieslandCampina en Unilever hebben zich wel aangesloten bij de stichting Ik Kies Bewust terwijl Nestlé, Coca Cola, Mars en Kraft niet meedoen.

 Het keurmerk bestaat al tien jaar en werkt volgens prof. De Graaf goed. Ook wordt het Vinkje in steeds meer landen gebruikt.

 

MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.

Inschrijven nieuwsbrief

Nieuws

Alle nieuwsberichten
Creatine veilig te gebruiken. Kan het meer dan het etiket zegt? 4

Creatine veilig te gebruiken. Kan het meer dan het etiket zegt?

Juicers klaar? Sappen maar! Nieuwe Uitzicht onderweg met zomerse saprecepten 5

Juicers klaar? Sappen maar! Nieuwe Uitzicht onderweg met zomerse saprecepten

Langdurig watervasten: alleen onder medische begeleiding 6

Langdurig watervasten: alleen onder medische begeleiding

Advertenties

Vithortho zink 4 in 1
De Roode Roos 7
Lamberts Health Benefits 8

Footer

logo

Centraal Bureau MMV

(0347) 34 69 55

(ma-do 09:00-13.00 uur)

Name(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

privacy policy | disclaimer

www.mmv.nl © 2025 | Website realisatie & advies: WebFundament

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok