Amaranth

Categorie: 
Toepassing binnen het NTTT
Bij kanker Na kanker Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Amaranth was een belangrijke voedingsbron voor de Inca's en Azteken en is nog steeds erg populair in Mexico en Zuid-Amerika. Op dit moment zijn er zo'n zeventig soorten amaranth. Amaranth wordt vaak gerekend tot de graanproducten maar is eigenlijk een groente en behoort tot dezelfde familie als de snijbiet, spinazie en quinoa. 

Veelzijdig
Amaranth bevat plantaardige eiwitten, vezels, vitaminen zoals vitamine B en E en mineralen zoals magnesium, kalium, zink en fosfor en essentiele aminozuren.
Amaranth is een erg veelzijdig (glutenvrij) product. Van de zaden kan meel gemaakt worden. Je kunt ze ook koken, bakken, poffen of er soep of pap van maken. De bladeren van de plant kunnen als bladgroente worden gegeten en bevatten overwegend dezelfde gezondheidsbevorderende eigenschappen als bloemkool en broccoli.

Proteïnen
Afhankelijk van de kwaliteit bevat amaranth tussen de 13 en 19 procent proteïnen. Deze proteïnen bevatten ook de essentiele aminozuren zoals lysine. Het lichaam heeft proteïnen nodig om de groei en reparatie van cellen te stimuleren en de circulatie binnen ons lichaam te ondersteunen.

Proefdieronderzoek uit 2011 laat zien dat amaranth de lever beschermt tegen giftige stoffen en andere schadelijke afvalproducten. Bij proefdieren die een amaranthrijk dieet kregen in combinatie met matige hoeveelheden alcohol bleek dat er minder lipiden waren beschadigd door de verschillende giftige stoffen. Ook was er een hogere concentratie antioxidanten te vinden in de lever.

Bloedvaten
Een studie uit 2007 laat zien dat amarantholie helpt om bloedvaten flexibel te houden zodat de bloeddruk gereguleerd wordt. De werking van de olie is grotendeels aan de stof squaleen te danken. Een meer recent onderzoek laat zien dat amaranth de potentie heeft om aderverkalking te behandelen. Amaranth heeft ook een positief effect op het cholesterolniveau en de bloeddruk.

MMV advies
Amaranth past als groente binnen het zowel het Klassieke Moermandieet als het NTTT dieet. Amaranth wordt als zodanig gegeten in combinatie met zilvervliesrijst en niet in plaats van zilvervliesrijst.

Latijnse naam: 
Amaranthus

Wanneer te verkrijgen: 
juli-november (blad), het gehele jaar (zaad).

Literatuur:

  • Martirosyan DM, et al. Amaranth oil application for coronary heart disease and hypertension. Lipids Health Dis. 2007 Jan 5;6:1.
  • Montoya-Rodríguez A, et al. Pepsin-pancreatin protein hydrolysates from extruded amaranth inhibit markers of atherosclerosis in LPS-induced THP-1 macrophages-like human cells by reducing expression of proteins in LOX-1 signaling pathway. Proteome Sci. 2014 May 19;12:30. doi: 10.1186/1477-5956-12-30. eCollection 2014.c