Walnoot

Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

MMV AANRADER

De walnoot behoort tot de dezelfde notenboomfamilie als de cashewnoot, de hazelnoot, de pecannoot en de pistachenoot. In de botanie wordt de walnoot niet als een noot gezien, maar als een steenvrucht. De vrucht wordt namelijk omgeven door een harde, tweedelige schaal, de dop. Tijdens de groei aan de boom is deze ook nog eens beschermd door een stevige groene bolster die bij de rijping open barst.

Walnoten die zo van de boom afkomen, bevatten schadelijke hoeveelheden blauwzuur. Daardoor smaken ze bitter. Door het drogingsproces vermindert het blauwzuurgehalte tot een veilig niveau.

Rijk aan vitamines
Walnoten zijn zeer rijk aan vitamines en mineralen. Wetenschappers van de University of Scranton in Pennsylvania vonden bij onderzoek dat walnoten bijna twee keer zoveel antioxidanten bevatten als amandelen, pinda's, pistachenoten, hazelnoten, paranoten, cashewnoten, macadamia's en pecannoten. Door de samenstelling van antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen in de walnoot, heeft de walnoot een antikankerwerking.

Minder tumorgroei
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het consumeren van walnoten vooral effect heeft op het tegengaan van prostaat- en borstkanker. Onderzoek uit 2014 laat zien dat bij muizen die geïnjecteerd waren met menselijke borstkankercellen en een walnootrijk dieet volgden, de groei van de tumor met 80 procent verminderde vergeleken met muizen uit de controlegroep. Dit onderzoek liet ook zien dat de groei van darmkanker-, prostaatkanker- en nierkankercellen bij de 'walnootmuizen' vertraagde.

De walnoot heeft een beschermend effect op ons hart- en vaatstelsel. Dit doet de walnoot door te zorgen voor:

  • de aanwezigheid van antioxidanten in het lichaam
  • een gezonde samenstelling van het bloed (walnoten verlagen het cholesterolniveau)
  • ontstekingsremmende voedingsstoffen
  • het brengen van balans in ontstekingsregulerende moleculen.

Linolzuur
De walnoot bevat tevens een hoge concentratie onverzadigde vetzuren, waaronder alfa linoleenzuur en linolzuur. Linolzuur wordt niet door het lichaam zelf aangemaakt; het is daarom belangrijk om voedingsmiddelen die van nature linolzuur bevatten aan het dagelijks dieet toe te voegen.

Toch is een teveel aan linolzuur ook niet ongevaarlijk. Een teveel aan linolzuur, omega 6-vetzuur, zorgt ervoor dat het lichaam omega 3-vetzuren niet meer goed opneemt. Het is dus belangrijk om een afwisselend, voedzaam dieet te volgen waar linolzuur in vertegenwoordigd is maar het is niet nodig om dit extra toe te voegen door bijvoorbeeld margarines met toegevoegde linolzuur te consumeren.

Ook de claim van bijvoorbeeld Unilever dat linolzuur beschermt tegen hart- en vaatziekten is niet waar. Cholesterol is namelijk helemaal niet slecht voor het lichaam. Slecht is cholesterol dat oxideert en aan de bloedvatwanden gaat kleven. Het is belangrijk om genoeg voedingsmiddelen te eten met daarin antioxidanten die dit proces tegengaan.

Linolzuur heeft ook een positief effect op onze zenuwen en hersenen.

Effect op hersenen
Walnoten hebben een positief effect op het metabolisme. Dit komt door de samenstelling van ontstekingsremmende stoffen die in de walnoot te vinden zijn. Stoffen zoals onverzadigde vetzuren, tannine, fenolzuren en flavonoïden zorgen hiervoor.

Ook mensen die geen vet meer verdragen, kunnen matig van de walnoot gebruikmaken zonder er last van te krijgen.

Sterke botten
De ontstekingsremmende werking van de walnoot zou een rol spelen in het sterk en gezond houden van onze botten. Een recent onderzoek laat zien dat het eten van grote hoeveelheden walnoten het niveau van collageen in het bloed verminderd. Een lager collageenniveau in het bloed geeft aan dat onze botten sterk zijn en er geen mineralen verloren gaan uit onze botten. 

Giftige schimmels
Wie zelf walnoten raapt (van een vochtige grond) of walnoten op een vochtige warme plek  bewaart, loopt het risico dat er giftige schimmels in de noten ontstaan. Het gaat om de stof citrinine.

Citrinine is een zogeheten mycotoxine die schade aan de nieren kan veroorzaken. Ook is ze mutageen, wat inhoudt dat ze het DNA kan vervormen en zo erfelijke veranderingen kan bewerkstelligen. Mogelijk hebben deze schimmels zelfs een carcinogeen (kankerverwekkend) effect.

MMV advies
Binnen het Moermandieet wordt een dagelijkse dosis van 30 gram (6 à 8 stuks) per persoon aanbevolen. Maar let er dus wel op dat je de walnoten niet zelf raapt (van een vochtige grond) en ze droog bewaart.

Latijnse naam: 
Juglans regia

Wanneer te verkrijgen: 
oktober

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g
Vitamine B1 0,45 mg
Vitamine B2 0,30 mg
Vitamine B6 0,45 mg
Vitamine B 0,11 mg
Vitamine C 2,8 mg
Kalium 240 mg
Calcium 90 mg
Fosfor 400 mg
Ijzer 2 mg
Magnesium 160 mg

Bevat ook onverzadigde vetzuren, koper en zink.

Literatuur:

  • Anderson K.J.; Teuber S.S.; Gobeille A.; Cremin P.; Waterhouse A.L.; Steinberg F.M. Walnut polyphenolics inhibit in vitro human plasma and LDL oxidation. Journal of Nutrition, Vol. 131, Issue 11: 2837-2842. 2001.
  • Hardman E.W. et al. Dietary Walnut Suppressed Mammary Gland Tumorigenesis in the C(3)1 TAg Mouse. Nutrition and Cancer. Volume 63, Issue 6, 2011.