Liever geen alcohol en met brood is niets mis

Liever geen alcohol en met brood is niets mis
wo, 04/11/2015 - 17:17
Door: jvklinken
0 reacties

Voor de Gezondheidsraad is alle twijfel uitgesloten: ongezonde voeding heeft grote gevolgen, in omvang zelfs vergelijkbaar met die van roken.

Dat staat in de nieuwe richtlijnen goede voeding die de Gezondheidsraad vanmiddag vrij gaf. Ze vervangen de oude uit 2006. De raad is het belangrijkste adviesorgaan van de minister van Volksgezondheid. Aan de nieuwe richtlijnen is een studie van jaren vooraf gegaan. Spijkerharde conclusie: Het belang van voeding voor de volksgezondheid is groot.

Handje noten

Als het aan de raad ligt, eten we met z’n allen meer conform het mediterrane dieet. Veel groente en fruit, een keer per week vis en elke dag een handje noten.

Waar we de bevolking van Zuid-Europa niet in moeten volgen, is in het alcoholgebruik. Wilde de Gezondheidsraad in een vorige publicatie twee glazen wijn per dag nog door de vingers zien, het dringende advies is nu om het te beperken tot een enkel  glas en liever helemaal niets.

Wat vlees betreft volgt de raad de wereldgezondheidsorganisatie WHO: matig zijn met rood vlees en al helemaal met bewerkt. Helemaal stoppen met vlees vindt de raad niet direct een optie omdat het nuttige voedingsstoffen bevat.

Brood

En brood? Sinds het boek Broodbuik van William Davis en De Voedselzandloper van Kris Verburgh hoogst omstreden maar niet bij de Gezondheidsraad.  “Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten”, drukt de raad  ons op het hart.

Zuivel

Melk de witte sloper? Helemaal niet, zegt het advies. “Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt.” Over superfoods zoals gojibessen en chiazaad zwijgen de richtlijnen  in alle talen.

Andere aanbevelingen:  

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • Eet wekelijks peulvruchten, dat zijn (soja-)bonen, linzen, kikkererwten en spliterwten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag

Aan 200 gram groente en 200 gram fruit komt de gemiddelde Nederlander bij lange na niet.  Nederlanders eten gemiddeld zo’n 125 gram groente en 90 gram (mannen) tot 120 gram (vrouwen) fruit per dag. Ook op het gebied van peulvruchten is er nog veel winst te behalen.  In Nederland eet de helft van de bevolking nauwelijks of geen peulvruchten!

Onder noten verstaat de raad niet alleen walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten, macadamianoten, paranoten en pecannoten maar ook pinda’s. Dat is vrij ongebruikelijk.

Het gebruik van voedingsstofsupplementen is volgens de Gezondheidsraad niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren zoals ouderen, zwangere vrouwen en jonge kinderen. Die hebben  extra vitamine D nodig. Onder ouderen wordt verstaan: vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar. Mensen met een donkere huid, lichaamsbedekkende kleding of mensen die weinig buiten komen (en dat zijn er velen) hebben volgens de Gezondheidsraad ook extra vitamine D nodig.

Voeding-kanker

Over de relatie tussen voeding en  kanker zegt de raad dat er een verband is tussen de consumptie van groente en een lager risico op darmkanker en tussen groene bladgroente en een lager risico op longkanker.

Consumptie van fruit hangt samen met een lager risico op darm- en longkanker.

beeld: en.wikipedia.org