In de naar eigen zeggen grootste studie ooit naar de relatie tussen vegetarische voedingspatronen en kankerrisico, toonde een internationaal onderzoeksteam onder leiding van de universiteit van Oxford dat plantaardige voeding gelinkt is aan een lager risico op het krijgen van verschillende types kanker. Maar het risico op slokdarm-plaveiselcarcinoom was flink hoger. In een reactie komen twee artsen en een bioloog met een mogelijke verklaring: cadmium in de voeding.
Over de associatiestudie in British Journal of Cancer berichtte MMV dit voorjaar. Een samengestelde analyse van een aantal grote cohortstudies met bij elkaar 1,8 miljoen deelnemers kwam voor vegetariërs op lagere risico’s voor multiple myeloom, alvleesklier-, borst-, prostaat- en nierkanker. Maar het risico op slokdarm-plaveiselcarcinoom was twee keer groter dan bij de omnivoor etende deelnemers. Bij de adenovariant, die circa twee derde van de slokdarmkankers uitmaakt, tendeerden de vegetariërs overigens naar een lager risico.
Beeld kunstmest uitrijden Wikimedia
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief
