Chiazaad, gojibessen, havermout, smoothies, Himalayazout. Het ene zou nog gezonder zijn dan het andere maar de consument ziet volgens Nieuwsuur door de bomen het bos niet meer.
Anneke Ammerlaan, die al jaren de trends op voedingsgebied volgt, signaleert dat mensen in verwarring raken door een bulk aan nieuwe informatie, de claims waarmee voedselfabrikanten strooien en de hypes die door wat zij noemt “voedingsgoeroes” worden gecreëerd. Laatstgenoemden genereren veel aanhang. “Mensen zoeken iemand die ze kunnen volgen en die alle informatie voor hen filtert. Want het is lastig om dat zelf te doen.”
Snel en toch gezond
Wat ze ook tegenkomt, is dat de jachtige mens van 2015 op zoek is naar voeding die snel gereed en toch gezond is. “Ze denken: als ik ‘s ochtends deze powermix over mijn yoghurt gooi, zit ik voor de rest van de dag goed.”
Gezondheidscoach Jesse van der Velde en superfoodchef Annemieke de Kroon nemen stelling tegen de suggestie dat de toegenomen aandacht voor gezonde voeding is omgeslagen in een manie. Ze wijzen erop dat veel moderne voeding bewerkt en ongezond is. Zelf willen ze laten zien dat gezond eten ook lekker kan zijn. “Wij geloven dat er voor alles een gezond alternatief is. Bijvoorbeeld een brownie gemaakt van zwarte bonen in plaats van tarwe en suiker.”
Tekorten aanvullen
Met gezonde smoothies en salades kun je volgens hem de tekorten aanvullen. Daarbij wijst hij erop dat de meeste mensen volgens betrouwbaar onderzoek (veel) te weinig groenten eten. Smoothies maken het mogelijk deze tekorten op een makkelijke en tegelijk smakelijke wijze te compenseren.
Speciale aandacht is er in Nieuwsuur voor suiker en melk. De Wageningse hoogleraar Frans Kok vindt dat met name melk ten onrechte in de ban wordt gedaan. Matig gebruik van zuivel is juist goed voor ons, betoogt hij. Met de titel “Melk de witte sloper” van een recent boek over melk is hij het dan ook faliekant oneens.
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief