• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • 0 items
MMV

MMV

Natuurlijk tegen kanker

Recepten Voedingsmiddelenlijst
Uitzicht 4 2025 Afwijken van het protocol 1
Uitzicht 3 2025 Voed jezelf (met de natuur) 2
  • Kanker
    • Is kanker erfelijk?
    • Genetica en epigenetica
    • Wat kan ik zelf doen?
    • Preventie
    • Steun en begeleiding
    • Kankersoorten
  • Voeding
    • Moermandieet
    • Niet-Toxische Tumor Therapie
    • Wetenschappelijke onderbouwing
    • Recepten
    • Suiker
    • Kruiden
    • Fermenteren
    • Kiemgroenten
    • Voedselbereiding
    • Uit eten met Moerman
  • Gezond leven
    • Inspanning
    • Ontspanning
    • Psyche
    • Verbinding
  • (Zelf)onderzoek
  • Nieuws
    • Agenda
    • Laatste nieuws
    • Columnisten
    • Ervaringen
    • Nieuwsbrief
    • Uitzicht
  • Over
    • Wie zijn wij
    • Organisatie
    • Activiteiten
    • Vrijwilligers
    • Vacatures
    • ANBI
    • Amnestie
    • Steun ons
    • Contact
  • Webshop
    • Uitzicht
    • Boeken
    • Bijeenkomsten
    • Overig
U bent hier: Home / Nieuws / Gouden Windei voor zoete chocopasta; fabrikant boos

Gouden Windei voor zoete chocopasta; fabrikant boos

Gouden Windei voor zoete chocopasta; fabrikant boos 3
17 december 2019

De biologische chocoladepasta van De Kleine Keuken is door foodwatch uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2019. Daarmee smaakt dit broodbeleg het twijfelachtige genoegen winnaar te zijn van het Gouden Windei. Het gaat om chocopasta voor baby’s vanaf acht maanden. Fabrikant De Kleine Keuken reageert verontwaardigd. Foodwatch zou haar huiswerk slecht hebben gedaan.

Volgens foodwatch hebben meer dan tienduizend mensen meegedaan aan de publieksverkiezing. Een kwart daarvan vond het broodbeleg van De Kleine Keuken misleidend. “Baby’s van de (moeder)melk meteen aan de chocopasta zetten, is geen goed idee,” motiveert de voedselwaakhond.

Smaakontwikkeling verstoord

Het product bevat 69 procent suiker en vet. Niet aan baby’s geven, vindt onder andere het Voedingscentrum. Vooral de claim “vanaf 8 maanden” kan niet door de beugel, vindt foodwatch. “Het product past helaas bij het huidige winkelschap met koekjes, snacks en suikerrijk broodbeleg speciaal voor baby’s. Dit soort producten verstoren een gezonde smaakontwikkeling van baby’s.”

Andere belegsoorten zoeter

Al in november reageerde De Kleine Keuken vrij uitgebreid op de nominatie van foodwatch. “Het Voedingscentrum adviseert ouders dagelijks te kiezen voor appelstroop, jam of honing als broodbeleg. (Let op: honing wordt vanaf 12 maanden geadviseerd, vanwege een microbiologisch risico). Deze drie belegsoorten zijn erg zoet en bevatten meer suikers dan onze chocopasta. Daarnaast leveren ze vooral suikers, terwijl vetten, vezels en eiwitten natuurlijk ook horen bij een compleet voedingsmiddel.”

Verstoring gezonde smaakontwikkeling

Volgens foodwatch verstoren dit soort producten een gezonde smaakontwikkeling van baby’s. “Baby’s horen juist in deze levensfase aan groente, fruit en andere gezond eten te wennen, zodat ze er op latere leeftijd van houden. Door koekjes, snacks of zoet broodbeleg te geven, waar baby’s snel een voorkeur voor hebben, verstoor je het gewenproces aan fruit en met name groente.” Foodwatch citeert daarbij hoogleraar Jaap Seidell: “Wat je je baby leert in de eerste duizend dagen, zo eet je kind op achtjarige leeftijd nog steeds.”

‘Seizoensgroente’ AH op twee

Tweede in de windei-verkiezing (met 22 procent van de stemmen) is de ‘seizoensgroente’ van Albert Heijn. Albert Heijn prees onder andere asperges uit Peru en specieboontjes uit Egypte aan als seizoensgroente. Lange tijd leek Albert Heijn het Gouden Windei te gaan winnen. Nadat ze haar fout erkende en toezegde te stoppen met het aanprijzen van groente uit andere werelddelen als ‘seizoensgroente’, zakte het aantal stemmen drastisch en werden de seizoensgroenten nog net ingehaald door de chocopasta.

MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.

Inschrijven nieuwsbrief

Nieuws

Alle nieuwsberichten
Waarom worden meisjes steeds jonger ongesteld? 4

Waarom worden meisjes steeds jonger ongesteld?

Link tussen voeding en tijdstip eerste menstruatie 5

Link tussen voeding en tijdstip eerste menstruatie

Gezocht voor onderzoek: kritische vrouwen met borstkankerervaring 6

Gezocht voor onderzoek: kritische vrouwen met borstkankerervaring

Advertenties

Lamberts Health Benefits 7
De Roode Roos 8
Tradeline 9

Footer

logo

Centraal Bureau MMV

(0347) 34 69 55

(ma-do 09:00-13.00 uur)

Name(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

privacy policy | disclaimer

www.mmv.nl © 2025 | Website realisatie & advies: WebFundament

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok