Ei (kip)

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

Eieren zijn ongezond, niet goed voor het cholesterolniveau en het consumeren van een rauw ei is al helemaal taboe. Fabeltjes die helaas nog steeds de ronde doen maar waar in de meeste gevallen niets van klopt. 
Eieren (en vooral de dooier) zitten boordevol vitaminen, mineralen en vetzuren die essentieel zijn voor een goede gezondheid. Kies altijd voor scharreleieren en het liefst zo vers mogelijk.

Positief effect
Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat één tot zes eieren per week geen nadelig effect heeft op ons hart- en bloedvatenstelsel. Men kwam er zelfs achter dat eieren een positief effect hebben op het HDL- (goede) cholesterolniveau. Eieren zorgen er niet alleen voor dat HDL-moleculen in grotere aantallen voorkomen in het lichaam maar ook dat het de compositie van deze moleculen verbetert waardoor ze efficiënter functioneren.

Spek en worst
Het is wel belangrijk om eieren in een gezond dieet toe te passen. Op deze manier hebben de eieren een positiever effect dan bijvoorbeeld in een menu waarbij ze dagelijks gebakken worden in flink wat boter met spek en worst.
Voor patiënten met diabetes type-2  is het belangrijk het opnemen van eieren in hun dagelijks dieet te bespreken met hun arts. Sommige diabetes-2 patienten hebben problemen met het cholesterolvervoer door de bloedvaten waardoor het consumeren van eieren  een nadelig effect kan hebben op het hart-bloedvatenstelsel.

Dooier
De eidooier zit boordevol omega-3 vetzuren en de laatste jaren is de hoeveelheid hiervan alleen maar toegenomen. Steeds meer boeren geven de hennen voeding die rijk is aan omega-3 vetzuren (onder andere alfalfa) waardoor de dooiers van de eieren ook meer omega-3 vetzuren bevatten. Hetzelfde geldt trouwens voor de hoeveelheid vitamine E.

Het toevoegen van gefabriceerde omega-3 vetzuren aan geproduceerd kippenvoer heeft niet hetzelfde effect op de eieren.

Choline
Naast vetzuren bevat een ei ook alle B vitamines. De opvallendste B vitamine is Choline. Volgens recent wetenschappelijk onderzoek heeft deze B vitamine (425 mg per dag) een positief effect op het verkleinen van de kans op borstkanker. Het is misschien goed om te weten dat een ei zo'n 100 mg choline bevat en slechts 75 tot 80 calorieën. Andere studies wijzen weer uit dat het consumeren van eieren het risico op darmkanker kan vergroten. Er moet zeker nog meer onderzoek uitgevoerd worden naar eieren en hun eventuele antikankerwerking.

Alternatief
Eieren zijn ook rijk aan mineralen. Niet omdat er zoveel verschillende mineralen in te vinden zijn maar vanwege de aanwezigheid van mineralen die niet of nauwelijks in andere producten voorkomen. Voorbeelden zijn selenium en jodium. Voor personen die weinig tot geen vis eten of geen jodiumrijk zout aan het maaltijden toevoegen zijn eieren een goed alternatief.

MMV advies
Binnen het Moermandieet zijn alleen rauwe eieren toegestaan, alleen de eidooier, dus zonder eiwit.  Aangeraden wordt om dagelijks eidooier te consumeren. Ook de NTTT-artsen raden aan om dagelijks ei te eten. Rauw of drie minuten gekookt. Rauw mag alleen de eidooier worden gegeten. Het eiwit niet. Dit heeft te maken met de aanwezige avidine die de opname van biotine blokkeert. Wanneer het eiwit gestold is, heeft de avidine deze werking niet meer. Dus wanneer het ei drie minuten wordt gekookt, mag wel het gehele ei worden gegeten binnen het NTTT-dieet. 

Wanneer te verkrijgen: 
Het gehele jaar.

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine A 0,20 mg
Vitamine B1 0,10 mg
Vitamine B2 0,30 mg
Vitamine B6 0,15 mg
Vitamine B11 60 mcg
Vitamine B12 2,30 mcg
Vitamine D 1,8 mcg
Natrium 120 mg

Bevat ook selenium en jodium.

Literatuur:

  • Aune D, De Stefani E, Ronco AL, et al. Egg consumption and the risk of cancer: a multisite case-control study in Uruguay. Asian Pac J Cancer Prev. 2009;10(5):869-76.
  • Bao PP, Shu XO, Zheng Y, et al. Fruit, vegetable, and animal food intake and breast cancer risk by hormone receptor status. Nutr Cancer. 2012 Aug;64(6):806-19. doi: 10.1080/01635581.2012.707277.