Hennepzaad

Hoewel veel mensen nog steeds aan softdrugs denken zodra het over hennep gaat, bevat deze groene plant diverse genezende en gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Dat geldt ook voor het zaad van hennep.  Hennepzaad bevat geen hoge concentraties THC waardoor het geen roeseffect geeft.  Het heeft een nootachtige smaak, bevat gezonde vetzuren, vitaminen ( A, B, D en E) en mineralen.

Uitgebalanceerd
Honderd gram hennepzaad bevat zo’n 45 gram vet, waarvan 3,3 gram verzadigd. Deze vetten zijn perfect uitgebalanceerd in omega-3 en omega-6 vetzuren. Dit zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan aamaken. Het is belangrijk om beide vetzuren in gelijke hoeveelheden te consumeren. Te veel omega-6 vetzuur kan zelfs nadelige effecten op het lichaam hebben.
Omega-3 en -6 zijn door wetenschappelijk onderzoek in verband gebracht met verbetering van hersenfuncties en hersenweefsel, verlaging van het cholesterol, remmen van ontstekingen en het verlagen van de bloeddruk. 

Unieke bron
Hennepzaad zit ook boordevol proteïnen. Deze bevatten alle acht aminozuren waardoor hennepzaad een unieke bron van proteïnen wordt voor bijvoorbeeld vegetariërs. Wetenschappelijk proefdieronderzoek laat zien dat muizen die gevoerd worden met hennepzaad, veel langer kunnen zwemmen.

Behalve hoge concentraties vetzuren en proteïnen bevat hennepzaad ook flinke hoeveelheden ijzer, magnesium en zink. Aan deze mineralen hebben veel mensen een tekort. 

Lui
Hennepzaad bevat ook eigenschappen die minder goed zijn voor het menselijk lichaam. Het bevat namelijk zo’n 28 procent van menselijke eiwitten als globulinen en albuminen. Wanneer we deze menselijke eiwitten langere tijd eten, wordt ons lichaam lui en zal het zijn eiwitten zelf niet voldoende of slecht gaan aanmaken. 

Ook remt hennepzaad de aanmaak van bloedplaatjes en is het hydrofiel; het neemt vocht op en kan diarree veroorzaken. 
Om deze redenen past hennepzaad niet binnen het klassieke Moermandieet. Hennep past wel binnen het NTTT dieet, maar wel met een maximum van 1 theelepel per dag. 

Latijnse naam: 
Cannabis sativa

Wanneer te verkrijgen: 
Het gehele jaar.

Literatuur:

  • Li Y. et al. Initial study of Hemp seeds protein on antifatigue and the immunomodulation effects in mice. Wei Sheng Yan Jiu. 2008 Mar;37(2):175-8.
  • Rodriguez-Leyva D. et al. The cardiac and haemostatic effects of dietary hempseed. Nutr Metab (Lond). 2010; 7: 32.
0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.