Kers

Bij de zomer horen kersen. De dieprode kleur en de heerlijk zoete, soms wat zure, smaak van dit zomerfruit is niet alleen een genot voor de zintuigen maar ook voor de gezondheid. Kersen zitten bomvol antioxidanten en vitamine C.

Uit wetenschappelijk onderzoek is tot nu toe gebleken dat kersen 21 verschillende fytonutriënten bevatten. Dit is ontzettend veel vergeleken met vruchten als de bosbes waar tien fytonutriënten en appels waar er twaalf in gevonden zijn. Hoe meer fytonutriënten in een vrucht zitten hoe beter ze elkaar versterken.

Rode kleur
Zo bevatten kersen het fytonutriënt anthocyaan. Deze stof geeft kersen hun rode kleur. Anthocyanen zijn ook te vinden in rode bessen en frambozen maar niet in die hoeveelheid als in kersen.

Onderzoek heeft aangetoond dat de anthocyanen uit kersen pijn en ontsteking verminderen. Het eten van twintig kersen heeft net zoveel effect als het innemen van een ibuprofen. Op dit moment lopen er nog meer onderzoeken die de positieve effecten van anthocyanen op de gezondheid in kaart brengen. Zo zouden anthocyanen ook een positief effect kunnen hebben op het herstellen van blessures en op artritis en fibromyalgie.

Tegen kanker
Laboratoriumonderzoek laat zien dat kersen bescherming zouden kunnen bieden tegen kanker. Anthocyaan zou genetische mutaties (met kanker als gevolg) voorkomen.  Ook zou het de groei van kankercellen remmen. Hoe donkerder en rijper de kers, hoe meer antioxidanten de vrucht bevat.

Doordat kersen rijk zijn aan kalium,  hebben ze een positief effect op een hoge bloeddruk. Hiernaast bevatten kersen quertine, dat zorgt voor gezonde en sterke bloedvaten. Quertine bevordert ook dat kankercellen afsterven en het heeft een ontstekingsremmende werking.
Verder bevatten kersen galluszuur, hydroxykaneelzuur en kaempherol.

De kers bevat tevens melatonine. Uit onderzoek blijkt dat mensen die dagelijks kersen eten zes procent langer slapen, overdag fitter zijn en geen middagdutje meer nodig hebben.

MMV advies
Binnen het NTTT dieet wordt aangeraden om bij kanker slechts incidenteel kers te eten, in verband met de aanwezige suikers. 

Latijnse naam: 
Prunus Avium

Wanneer te verkrijgen: 
juni-juli

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,02 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Vitamine B6 0,15 mg
Vitamine C 5 mg
Kalium 260 mg
Magnesium 40 mg

Bevat ook quertine, galluszuur en kaempherol.

Literatuur:

  • Howatson G, Bell PG, Tallent J, Middleton B, McHugh MP, Ellis J. Effect of tart cherry juice (Prunus cerasus) on melatonin levels and enhanced sleep quality. Eur J Nutr. 2012 Dec;51(8):909-16. doi: 10.1007/s00394-011-0263-7. Epub 2011 Oct 30.
  • Toydemir G, Boyacioglu D, Capanoglu E, van der Meer IM, Tomassen MM, Hall RD, Mes JJ, Beekwilder J. Investigating the transport dynamics of anthocyanins from unprocessed fruit and processed fruit juice from sour cherry (Prunus cerasus L.) across intestinal epithelial cells. J Agric Food Chem. 2013 Nov 27;61(47):11434-41. doi: 10.1021/jf4032519. Epub 2013 Nov 14.
0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.