Kokosbloesemsuiker

Kokosbloesemsuiker wordt gemaakt van de bloesemnectar van de kokosnootpalmboom en wordt gebruikt in de Indische keuken onder de naam ‘gula djawa’ (deze naam wordt ook voor palmsuiker gebruikt). Kokosbloesemsuiker bestaat net als alle andere zoetstoffen (palmsuiker, kristalsuiker enzovoort) voor zo’n 90 procent uit pure suikers maar is niet geraffineerd (wordt niet verhit). Daardoor bevat het nog een aantal vitamines en mineralen die in geraffineerde kristalsuiker niet te vinden zijn.
Kokosbloesemsuiker ziet eruit als lichtbruine basterdsuiker en heeft een lichte karamelsmaak.

Prebioticum
Kokosbloesemsuiker bevat verschillende B-vitamines en mineralen zoals magnesium, ijzer, zink en kalium. Eveneens is het prebioticum inuline in kokosbloesemsuiker te vinden.
De glycemische index van kokosbloesemsuiker zou heel laag zijn (tussen de 30 en 35), al stellen verschillende experts dat deze waarde waarschijnlijk helemaal niet klopt omdat kokosbloesemsuiker voor 71 procent uit sucrose bestaat. Dat heeft een glycemische index van 65.

MMV advies
Kokosbloesemsuiker past niet binnen het Moermandieet omdat het een zoetmiddel is. Voor wie preventief gebruik maakt van het NTTT dieet kan kokosbloesemsuiker af en toe gebruikt worden als zoetmiddel, maar honing verdient de voorkeur (maximaal een theelepel per dag).

Wanneer te verkrijgen: 
Het gehele jaar.

0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.