Passievrucht

De passievrucht komt van oorsprong uit Zuid-Amerika. Tegenwoordig wordt de vrucht vooral geïmporteerd vanuit Kenia, Brazilië, Venezuela, Zimbabwe en Ivoorkust. De leerachtige schil van deze vrucht is donkerpaars van kleur en niet eetbaar. Binnenin zit zacht geel vruchtvlees dat samen met de eetbare pitjes een frisse zoete smaak heeft. 

Gezond
De passievrucht ontleent zijn naam aan de passiebloem die de passie (lijdensweg) van Christus zou symboliseren. De plant waar de passievrucht aan groeit, geeft prachtige exotische bloemen.
De gele passievrucht wordt ook wel maracuja genoemd. 
De passievrucht is rijk aan ijzer en vitamine A, C, en B12 en is zo te eten. Volgens Amerikaans onderzoek heeft de passievrucht een kankerremmende werking. Het is een erg gezond tussendoortje, maar is ook goed te verwerken in een vruchtensalade, in sap of jam.

Rijp
Koop de vruchten die nog niet heel rimpelig zijn en zwaar voor hun grootte aanvoelen. Een rijpe passievrucht is namelijk helemaal rimpelig aan de buitenkant. Je moet deze snel eten om uitdroging te voorkomen.

Latijnse naam: 
Passiflora edulis

Wanneer te verkrijgen: 
september-oktober

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine A 0,21 mg
Vitamine B1 0,02 mg
Vitamine B2 0,10 mg
Vitamine B6 0,10 mg
Vitamine C 20 mg
Kalium 350 mg
Calcium 15 mg
Fosfor 60 mg
Ijzer 1,6 mg
Magnesium 30 mg

Bevat ook koper en zink.

0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.