Snijboon

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

De snijboon is familie van de sperzieboon en dankt waarschijnlijk zijn naam aan het feit dat deze brede, platte peul vroeger overdwars in reepjes werd gesneden voordat ze gaar werd gekookt. De peul werd overdwars in reepjes gesneden om zo de taaie draden te verknippen.

Broertje
Op wetenschappelijk gebied is er over de snijboon weinig bekend. Omdat het een broertje is van de sperzieboon mag worden aangenomen dat de snijboon ongeveer dezelfde eigenschappen, vitamines en mineralen bevat.

Uit onderzoek is gebleken dat de groene boon niet alleen antioxidanten als vitamine C en betacaroteen bevat, maar ook een hoge concentratie van het mineraal mangaan. De fytonutriënten luteïne, violaxanthine, neoxanthine, quercetine, kaempferol, catechine, epicatechine en procyanidine zijn ook in grote hoeveelheden vertegenwoordigd in de sperzieboon.
In tegenstelling tot andere bonen zoals de doperwt bevatten sperziebonen (en hoogstwaarschijnlijk dus ook snijbonen) een grote hoeveelheid antioxidanten.

Omega 3
Uit recent onderzoek is gebleken dat groene bonen ook boordevol omega 3-vetzuren zitten in de vorm van alfa-linoleenzuur (ALA). 150 gram erwten bevat zo'n 30 mg ALA. Omega 3-vetzuren hebben een positief effect op hart en bloedvaten.
De antioxidanten die te vinden zijn in de sperzieboon laten, vooral in laboratium- en proefdieronderzoek, zien dat ze een positief effect hebben op de samenstelling van ons bloed en hierdoor ons hart- en bloedvatenstelsel beschermen. Deze betreffende antioxidanten worden in vooral in de 'schil' van de boon gevonden en in mindere mate in de peultjes/zaden die erin zitten.

De flavonoïden en carotenen die in de groene boon te vinden zijn, hebben een ontstekingsremmende werking. Proefdieronderzoek laat bijvoorbeeld zien dat bepaalde ontstekingsgerelateerde enzymen minder actief zijn na het innemen van sperzieboonextract.

Latijnse naam: 
Phaseolus vulgaris

Wanneer te verkrijgen: 
juli-oktober

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine A 0,01 mg
Vitamine B1 0,07 mg
Vitamine B2 0,06 mg
Vitamine B6 0,08 mg
Vitamine C 10 mg
Kalium 250 mg
Calcium 40 mg
Fosfor 30 mg
Magnesium 10 mg

Bevat ook ijzer, koper en zink.

Literatuur:

  • López Hernández J, González-Castro MJ, Simal-Lozano J et al. GC determination of fatty acids in green beans grown in Galicia (N.W. Spain). Grasas y Aceites, 1996; 47(3):182-185. 1996.
  • Oomah BD, Corb A and Balasubramanian P. Antioxidant and Anti-inflammatory Activities of Bean (Phaseolus vulgaris L.) Hulls. J. Agric. Food Chem., 2010, 58 (14), pp 8225-8230. 2010.