Sprot

Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

Sprot is een kleine vis die familie is van de haring. Sprot wordt in de visindustrie ook verwerkt tot conserven. Ze worden dan verkocht onder de naam 'Noorse sardien'. Dit visje wordt vooral gegegeten in landen rond de Oostzee.

Omega 3
Omdat vette vis, zoals sprot, omega 3-vetzuren bevat, wordt vaak aanbevolen deze vis op te nemen in een gevarieerd dieet. Omega 3-vetzuren zorgen voor een gezond hart- en bloedvatenstelsel en hebben een positief effect op de concentratie. 

Toxines
Nadeel van vis is dat deze verontreinigd is, het bevat toxines. Uit onderzoek blijkt dat de gezondheidseffecten van vis (met name vette vis) de nadelen overstijgt van de effecten van de intoxicatie met de toxines die in een vis zitten. Er is vooral onderzoek gedaan naar vette vis. Niet naar visoliecapsules. Maar het lijkt logisch om de effecten van vette vis toe te schrijven aan onder andere de visolie. Het verdient de voorkeur om te kiezen voor kleine vissoorten aangezien deze lager in de voedselketen staan. Hoe groter de vis, hoe meer kleinere vissen ze hebben opgegeten. Vanwege de verontreiniging van de zee krijgen ze zodoende meer giftige stoffen binnen. Die worden opgeslagen in hun weefsels. Omdat sprot onderaan de voedselketen staat en zich voedt met plankton (en niet met allerlei grotere vissen) bevat ze weinig metalen en andere giftige stoffen.

MMV advies
Sprot is net zoals alle andere vissoorten niet toegestaan in het Moermandieet vanwege de dierlijke eiwitten (gemiddeld 18 gram eiwit per 100 gram vis). Binnen het NTTT dieet is deze vissoort wel toegestaan, maar onbewerkt, dus niet geroookt maar vers klaar gemaakt. 

Latijnse naam: 
Sprattus sprattus

Wanneer te verkrijgen: 
Het gehele jaar.

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,15 mg
Vitamine B2 0,15 mg
Vitamine B6 0,40 mg
Vitamine B11 10 mcg
Vitamine B12 5 mcg
Vitamine C 1 mg
Vitamine D 9,5 mcg
Natrium 1650 mg
Kalium 250 mg
Fosfor 220 mg
Magnesium 30 mg

Bevat ook calcium, ijzer, koper en zink.

Literatuur:

  • Smith, K.L. et al. Mercury concentrations and omega-3 fatty acids in fish and shrimp: Preferential consumption for maximum health benefits. Mar Pollut Bull. 2010 Sep;60(9):1615-8. doi: 10.1016/j.marpolbul.2010.06.045. Epub 2010 Jul 14.
  • Ueshima H, Stamler J, Elliott P, Chan Q, Brown IJ, Carnethon MR, Daviglus ML, He K, Moag-Stahlberg A, Rodriguez BL, Steffen LM, Van Horn L, Yarnell J, Zhou B. Food Omega-3 Fatty Acid Intake of Individuals (Total, Linolenic Acid, Long-Chain) and Their Blood Pressure. INTERMAP Study. Hypertension. 2007 Jun 4; [Epub ahead of print] . 2007. PMID:17548718.