Vijg

Gedroogde vijgen zijn het hele jaar verkrijgbaar, maar er is niets smakelijkers dan een verse vijg.
De smaak is licht zoetzuur, het vruchtvlees is wat stevig en bevat een hoop zaadjes. De vijg heeft een dunne suede-achtige schil die paars-blauwig van kleur is.

Hoge bloeddruk
Vijgen groeien aan de vijgenboom. Het unieke aan de vijg is dat ze een opening heeft die ervoor zorgt dat de vijg al het goede van zijn omgeving in zich op kan nemen (voedingsstoffen komen niet alleen via de boom en takken in de vijg terecht). In augustus en september zijn vijgen van Nederlandse bodem te verkrijgen.

Vijgen zijn een goede bron van kalium, een mineraal dat de bloeddruk helpt te reguleren. Door de komst van bewerkt voedsel, waar veel zout aan toegevoegd is, hebben veel mensen een tekort aan kalium wat kan leiden tot een hoge bloeddruk.

Minder hongergevoel
Vijgen bevatten ook een grote hoeveelheid vezels die het spijsverteringsstelsel stimuleren en daardoor de kans op darmkanker verkleinen. Ook zorgt het eten van genoeg vezels voor meer energie en minder hongergevoel. Postmenopausale vrouwen hebben 34 procent minder kans op borstkanker wanneer zij (fruit)vezels aan hun dagelijkse dieet toevoegen.

Hiernaast zorgen vezels ervoor dat het lichaam voedingsstoffen gelijkmatiger opneemt waardoor de bloedsuikerspiegel constant blijft. De hoeveelheid kalium die in de vijg te vinden is, heeft ook een regulerende werking op de bloedsuikerspiegel waardoor het een vrucht is die uitstekend binnen het dieet van een diabetespatient past.

Bladeren
De bladeren van de vijg worden in de Nederlandse keuken niet gebruikt. Toch zijn er culturen waar deze blaadjes wel op het menu staan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de bladeren van de vijg een diabeteswerende werking hebben. Ze zorgen er zelfs voor dat de hoeveelheid insuline in het lichaam van een diabetespatient omhoog gaat waardoor het inspuiten van insuline minder vaak nodig is.
Uit een ander wetenschappelijk laboratoriumonderzoek blijkt ook dat vijgenbladeren de groei van kankercellen blokkeren. Onderzoekers weten nog niet precies welke stoffen hiervoor zorgen.

Vijgen bevatten ook de ultieme combinatie van magnesium, calcium en vitamine K. De combinatie van deze drie mineralen helpt het lichaam onze botten sterk te houden. Vijgen bevatten ook een hoge concentratie ijzer en omega 3- en 6- vetzuren.

MMV advies
De vijg past binnen het oorspronkelijke Moermandieet. In het NTTT dieet is het eten van vijgen beperkt, vanwege het hoge suikergehalte. Kies je er toch voor om vijgen te eten, kies dan liever voor de verse vijg, want het suikergehalte in een gedroogde vijg is nog hoger.

Latijnse naam: 
Ficus carica

Wanneer te verkrijgen: 
augustus-september (Het gehele jaar gedroogd verkrijgbaar).

Vitamines en mineralen:

Per 100 g vers
Vitamine A 0,03 mg
Vitamine B1 0,05 mg
Vitamine B2 0,05 mg
Vitamine B6 0,11 mg
Vitamine C 2,8 mg
Kalium 240 mg
Calcium 55 mg
Fosfor 30 mg
Magnesium 17 mg

Bevat ook ijzer, koper, mangaan, en zink.

Literatuur:

  • Rubnov S, Kashman Y, Rabinowitz R, et al. Suppressors of cancer cell proliferation from fig (Ficus carica) resin: isolation and structure elucidation. J Nat Prod 2001 Jul;64(7):993-6. 2001. PMID:13390.
  • Sellmeyer DE, Schloetter DE, Schloetter M et al. Potassium citrate prevents urine calcium excretion and bone resorption induced by a high sodium chloride diet. J Clin Endo Metab 2002;87(5):2008-12. 2002.
0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.