Zalm

Zalm is een zogeheten vette vis en komt vooral voor in noordelijke zeeën en de Noord-Atlantische Oceaan. Voor de industriële revolutie kwam zalm ook voor in alle grote Europese rivieren, maar door de vervuiling van het water verdween deze vis hier.

Omega 3
Omdat vette vis, zoals zalm, omega 3-vetzuren bevat, wordt vaak aanbevolen deze vis op te nemen in een gevarieerd dieet. Omega 3-vetzuren zorgen voor een gezond hart- en bloedvatenstelsel en hebben een positief effect op de concentratie. 

Toxines
Nadeel van vis is dat deze verontreinigd is, het bevat toxines. Uit onderzoek blijkt dat de gezondheidseffecten van vis (met name vette vis) de nadelen overstijgt van de effecten van de intoxicatie met de toxines die in een vis zitten. Er is vooral onderzoek gedaan naar vette vis. Niet naar visoliecapsules. Maar het lijkt logisch om de effecten van vette vis toe te schrijven aan onder andere de visolie. Het verdient de voorkeur om te kiezen voor kleine vissoorten aangezien deze lager in de voedselketen staan. Hoe groter de vis, hoe meer kleinere vissen ze hebben opgegeten. Vanwege de verontreiniging van de zee krijgen ze zodoende meer giftige stoffen binnen. Die worden opgeslagen in hun weefsels. Er is gebleken dat de verontreiniging van gekweekte zalm veel hoger is dan die van wilde zalm. 

MMV advies
Zalm is net zoals alle andere vissoorten niet toegestaan in het Moermandieet vanwege de dierlijke eiwitten (gemiddeld 18 gram eiwit per 100 gram vis). Binnen het NTTT dieet is deze vissoort wel toegestaan, niet bewerkt, maar alleen vers. Belangrijk is om te kiezen voor wilde zalm, niet voor de gekweekte variant. 

Latijnse naam: 
Salmo salar

Wanneer te verkrijgen: 
juni-oktober (verse wilde zalm)

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine A 0,10 mg
Vitamine B1 0,16 mg
Vitamine B2 0,30 mg
Vitamine B6 0,35 mg
Vitamine B11 12 mcg
Vitamine B12 3 mcg
Vitamine D 9 mg
Kalium 400 mg
Calcium 20 mg
Fosfor 200 mg
Magnesium 30 mg

Bevat ook ijzer, koper en zink.

Literatuur:

  • Smith, K.L. et al. Mercury concentrations and omega-3 fatty acids in fish and shrimp: Preferential consumption for maximum health benefits. Mar Pollut Bull. 2010 Sep;60(9):1615-8. doi: 10.1016/j.marpolbul.2010.06.045. Epub 2010 Jul 14.
  • Ueshima H, Stamler J, Elliott P, Chan Q, Brown IJ, Carnethon MR, Daviglus ML, He K, Moag-Stahlberg A, Rodriguez BL, Steffen LM, Van Horn L, Yarnell J, Zhou B. Food Omega-3 Fatty Acid Intake of Individuals (Total, Linolenic Acid, Long-Chain) and Their Blood Pressure. INTERMAP Study. Hypertension. 2007 Jun 4; [Epub ahead of print] . 2007. PMID:17548718.
0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.