Avocado

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

De avocado is een boom uit Centraal Amerika, die bekend staat om zijn gelijknamige vrucht. De vrucht heeft een leerachtige schil en is romig met zachtgroen vruchtvlees en heeft een flinke pit in het midden.
De avocado zit boordevol onverzadigde vetzuren en antioxidanten.

Ontstekingsremmend
Het vermogen van de avocado om de kans op ontstekingen te verminderen, staat vast in de wetenschappelijke wereld. De term ontstekingsremmend is dan ook bij uitstek de passende omschrijving voor de avocado.
Er zijn vijf stoffen in de avocado die voor deze functie zorgen:

  • fytosterolen
  • carotenoïden
  • diverse antioxidanten
  • omega 3-vetzuren
  • polygehydroxyleerde vetalcoholen (PSA). 

Bovenstaande stoffen blijken volgens wetenschappelijk onderzoek te werken in het voorkómen van artrose en reumatoïde artritis. Een interessant mechanisme hierin is dat de zogenoemde fytosterolen voorkomen dat er teveel prostaglandine E2 (onstekingsvormend) in het bindweefsel wordt aangemaakt.

Altijd bij salade
Een ander indrukkend feit over de avocado is de hoeveelheid carotenoïden. Volgens wetenschappelijk onderzoek is het aan te raden om bij bijvoorbeeld het maken van een salade altijd een portie avocado (zo'n 150 gram) of avocado-olie toe te voegen. De vetzuren in de avocado zorgen ervoor dat de opname van carotenoïden in de salade wordt vergroot met zo'n 200 tot 400 procent.

De meeste carotenoïden zitten in het donkergroene vruchtvlees van de avocado. Dit zit net onder de schil. Het is daarom aan te raden om het vruchtvlees niet uit de schil te lepelen maar de vrucht als het ware te pellen zodat het gezonde, donkergroene vruchtvlees niet verloren gaat.

Onverzadigd vetzuur
Veel mensen denken nog steeds dat de avocado een vette vrucht dan wel groente is en dat dit dus slecht voor je is. Niets is minder waar. Deze grote hoeveelheden aan onverzadigde vetzuren zorgen er juist voor dat de conditie van  hart en bloedvaten verbetert. We weten ook dat de conditie van hart en bloedvaten verbetert door de inname van omega 3-vetzuren (alphalinoleenzuur, 80 mg per 100 gram verse avocado).

Antikanker
De positieve effecten die de avocado heeft op het verminderen van het risico op kanker (vooral mond, huid en prostaat) is in verschillende wetenschappelijke onderzoeken bewezen. Deze effecten zijn gerelateerd aan de ontstekingsremmende werking en de grote hoeveelheid aan antioxidanten die de avocado bevat. Het unieke aan de avocado is dat het gezonde cellen helpt zich beter te beschermen tegen ontstekingen en oxidatiestress. In kankercellen zorgt avocado ervoor dat het oxidatiestress-niveau wordt verminderd. Ook vergroot het de kans op afsterven van de kankercel. 

Latijnse naam: 
Persea Americana

Wanneer te verkrijgen: 
mei-november

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,08 mg
Vitamine B2 0,1 mg
Vitamine B6 0,4 mg
Vitamine C 3 mg
Kalium 450 mg

Bevat ook vitamine E en luteine.

Literatuur:

  • Ding H, et al. Selective induction of apoptosis of human oral cancer cell lines by avocado extracts via a ROS-mediated mechanism. Nutr Cancer. 2009;61(3):348-56. doi: 10.1080/01635580802567158.
  • Ojewole JA, et al. Cardiovascular effects of Persea americana Mill (Lauraceae) (avocado) aqueous leaf extract in experimental animals. Cardiovasc J Afr. 2007 Mar-Apr;18(2):69-76. 2007.