Knolselderij

Knolselderij is een gewas waarvan de knol half boven de grond groeit. Het is een smakelijke knol die een goed alternatief is voor aardappelen, mede omdat knolselderij veel meer gezondheidsvoordelen heeft dan ‘piepers’. Knolselderij bevat onder andere vitamine K, fosfor, kalium en ijzer. De meeste voedingsstoffen zitten in de schil. Haal die er dus zo dun mogelijk af.

Vezelrijk
Uit onderzoek is gebleken dat de in knolselderij aanwezige zogenaamde poly-acetylenen een antikankerwerking hebben. Ze werken onder andere goed tegen leukemie en darmkanker. Deze laatste vorm van kanker wordt ook tegengewerkt door het hoge aantal vezels in de witte bolvormige knol. In de vezels van de knol zit veel cellulose en hemicellulose.
De in knolselderij aanwezige vitamine K zorgt voor gezonde botten. Uit onderzoek is gebleken dat vitamine K ook een positief effect heeft op de ziekte van Alzheimer doordat het schade aan de hersenneuronen beperkt.

Latijnse naam: 
Apium graveolens var. rapaceum

Wanneer te verkrijgen: 
oktober-november (uit eigen land)

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Vitamine B6 0,15 mg
Vitamine B11 35 mcg
Vitamine C 15 mg
Kalium 400 mg

Bevat ook vitamine K, fosfor en ijzer.

Literatuur:

  • Kang K, Song DG, Lee EH,et al. Secretome profiling reveals the signaling molecules of apoptotic HCT116 cells induced by the dietary polyacetylene gymnasterkoreayne B. J Agric Food Chem. 2014 Mar 19;62(11):2353-63. doi: 10.1021/jf404047z.
0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.