Kokosolie

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

Kokosolie is een tropische olie die wordt verkregen door het persen van het gedroogde witte vruchtvlees van de kokosnoot. We zien deze olie steeds meer in de Nederlandse keuken verschijnen omdat het een hoger rookpunt bevat dan bijvoorbeeld olijfolie en verschillende positieve effecten op onze gezondheid zou hebben. 

Extra vierge
Het is belangrijk om te kiezen voor extra vierge of koudgeperste kokosolie omdat deze het puurst is en dus het gezondst. Omdat kokosolie pas smelt bij 25 graden celsius is het belangrijk dat de olie dus in vaste vorm gekocht wordt. Is de olie vloeibaar dan weet men zeker dat het een geraffineerde vorm van kokosolie is. Die mist de gezonde eigenschappen. 

Minder calorierijk
Kokosolie zit vol verzadigde vetzuren waardoor de kans dat de olie ranzig wordt, kleiner is dan bij onverzadigde vetten. Hierdoor ontstaan minder schadelijke polymeren en vrije radicalen in kokosolie. Naast een langere houdbaarheid door verzadigde vetten is kokosolie ook minder calorierijk dan bijvoorbeeld roomboter of margarine.

Antibacterieel
Kokosolie werkt ook antibacterieel. Het bestrijdt namelijk de gistachtige schimmel die spruw veroorzaakt. Ook valt het de bacteriën in de mond aan, die tandbederf veroorzaken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat kokosolie op je tandenborstel beter voor je gebit is dan tandpasta. Kokosolie vernietigt namelijk de meeste bacteriën die in de mond aanwezig zijn. 

Alzheimer
Fytotherapeuten (zij werken doorgaans met kruiden) raden het gebruik van kokosolie aan bij patiënten met Alzheimer. Omdat onze hersenen voor een groot deel uit vet bestaan, is het belangrijk om gezonde vetten in te nemen die ervoor zorgen dat er geen ontstekingsreacties op celniveau ontstaan (wat wel gebeurt door het eten van ongezonde vetten). 

MMV advies
Zuivere kokosolie is het gezondst. Deze olie is kleurloos of wit in vaste vorm. Kokosolie is een goede vervanger voor dierlijke vetten (zoals boter) maar een gezondere keuze met minder verzadigde vetzuren is toch olijfolie.

Latijnse naam: 
Oleum cocos

Wanneer te verkrijgen: 
Het gehele jaar.