Mandarijn

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

De mandarijn, een klein oranje vitaminebommetje met een frisse zoetzure smaak die bij klein en groot geliefd is. De mandarijn zit bomvol vitamine C, maar ook antioxidanten, mineralen en vezels zijn erin te vinden.

Unieke stof
De mandarijn komt oorspronkelijk uit China, waar het zijn naam aan dankt. Tegenwoordig worden mandarijnen vooral in Spanje, Marokko en Mexico geteeld. 

De mandarijn bevat een unieke stof genaamd polymethoxyl flavonoïde. Deze stof zit in grote concentraties in de schil en zorgt ervoor dat het het cholesterolniveau verlaagt. Volgens wetenschappelijk onderzoek blijkt deze stof dit beter te doen dan sommige voorgeschreven medicatie  en dan ook nog zonder bijwerkingen. In het onderzoek bleek ook dat het geen negatief effect had op het 'goede' HDL cholesterol. 

Minder kans op longkanker
Een andere stof die in de mandarijn is te vinden, is beta-cryptoxanthine. Deze stof is een oranje-rode caroteen die verder vooral gevonden wordt in sinaasappelen, pompoen, papaya en rode paprika's. Een studie uit 2003 laat zien dat mensen die veel voeding met beta-cryptoxanthine eten,  27 procent minder kans hebben op het krijgen van longkanker. 

Hiernaast bevat de mandarijn ook het fytonutriënt hesperidine. Deze stof zorgt ervoor dat vrije radicalen onschadelijk worden gemaakt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met Hepatitis C de kans op leverkanker verkleinen door het eten van mandarijnen. Een ander onderzoek toont aan dat hesperidine preventief werkt tegen de vorming van kankercellen.

MMV advies
De NTTT artsen raden kankerpatiënten aan om geen mandarijnen te eten, en anderen om slechts incidenteel mandarijnen te eten. Dit vanwege het hoge gehalte aan suikers in mandarijnen. 

Latijnse naam:
Citrus reticulata

Wanneer te verkrijgen:
oktober-februari

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine A 0,05 mg
Vitamine B1 0,06 mg
Vitamine B2 0,01 mg
Vitamine B6 0,03 mg
Vitamine B11 10 mcg
Vitamine C 30 mg

Bevat ook kalium, calcium, fosfor, magnesium en zink.

Literatuur:

  • Kurowska EM, Manthey JA. Hypolipidemic effects and absorption of citrus polymethoxylated flavones in hamsters with diet-induced hypercholesterolemia. J Agric Food Chem. 2004 May 19;52(10):2879-86. 2004. PMID:15137829.
  • Yuan JM, Stram DO, Arakawa K, Lee HP, Yu MC. Dietary cryptoxanthin and reduced risk of lung cancer: the Singapore Chinese Health Study. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2003 Sep;12(9):890-8. 2003.