Rode biet

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

MMV AANRADER

Rode biet is onmisbaar in het Moermandieet. Gecombineerd met wortel en peer in een versgeperste sap geeft het een echt Moermandrankje door zijn ontgiftende en antikankerwerking. 

De rode biet dankt zijn kleur aan de betalaïnen die in deze knol te vinden zijn. Er komen twee soorten betalaïnen in de biet voor, betacyanine en betaxanthine. Betacyanine is een paarsrode kleurstof en betaxanthine is een gelige kleurstof.

Ontstekingsremmend
Alle betalaïnen komen van dezelfde molecuul. De toevoeging van aminozuren aan deze moleculen zorgen voor de specifieke kleur die ze uiteindelijk gaan produceren. De betalaïnepigmenten in de biet zijn wateroplosbaar en zijn vrij uniek door hun stikstofgehalte. Betalaïnen hebben een werking als antioxidant en als ontstekingsremmend molecuul. Tegelijkertijd zijn deze moleculen erg gevoelig voor oxidatie. 

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat betaline een ontgiftende werking heeft. Betaline zorgt ervoor dat de glutathionen giftige stoffen in ons lichaam neutraliseren en laten uitscheiden. 

Opname
Het is interessant om te weten dat ieder mens anders reageert op betalaïnen en niet iedereen ze even gemakkelijk opneemt. In Amerika reageert maar tien tot vijftien procenten van de volwassenen op betalaïnen. Anders gezegd, slechts een beperkt aantal mensen heeft de capaciteit om betalaïnen op te nemen en om te zetten zodat alle antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen uit de biet worden gehaald.
De meeste mensen nemen betalaïnen dus niet op en scheiden ze weer uit via de urine.

Ongewone mix
Het unieke aan de rode biet is niet alleen dat deze rijk is aan antioxidanten maar ook een ongewone mix aan antioxidanten bevat. Behalve dat de biet zijn kleur te danken heeft aan betalaïne (de meeste rode fruitsoorten en groenten krijgen hun kleur van anthocyanine) bevat de biet ook mangaan en vitamine C. 

Veel fytonutriënten die in de rode biet te vinden zijn, hebben een ontstekingsremmende werking. Onderzoek heeft uitgewezen dat het in ieder geval gaat om de stoffen betanine, isobetanine en vulgaxanthine. Betanine is een belangrijke stof in ons lichaam die gemaakt wordt van choline, een vitamine B. Choline reguleert ontstekingen in het hart- en vaatstelsel.  

Antikanker
De combinatie van antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen geven de biet zijn antikankerwerking. Laboratoriumonderzoek laat zien dat bieten een positief effect kunnen hebben op de voorkoming en bestrijding van darm-, maag-, long-, borst-, prostaat- en zaadbalkanker. 

De vezels in de biet zijn ook een voedingsstof die voor wetenschappers erg interessant zijn. Deze unieke vezels zouden een positief effect hebben op ons verteringsstelsel (inclusief het voorkomen van darmkanker) en ons hart- en vaatselsel.

Uithoudingsvermogen
Engelse wetenschappers stellen dat het drinken van bietensap het uithoudingsvermogen tot zestien procent kan verhogen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de nitraten die in bieten te vinden zijn. Deze stoffen bevorderen de aanmaak van stikstofoxide en dit zorgt ervoor dat er meer zuurstof naar de spieren gaat. Daardoor wordt het uithoudingsvermogen vergroot. 

Bieten die langer dan 15 minuten gekookt of verwarmd worden, verliezen een groot deel van hun voedingswaarden. Bieten zijn dus het beste rauw te eten of te verwerken in een sapje.

MMV advies
Het dagelijkse gebruik van de rode biet wordt sterk aanbevolen. Bij voorkeur in sap. Voeg ook wat citroensap toe. 

Latijnse naam: 
Beta vulgaris subsp. vulgaris var. ruba

Wanneer te verkrijgen: 
mei-november

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,04 mg
Vitamine B2 0,04 mg
Vitamine B6 0,15 mg
Vitamine B11 20 mcg
Vitamine C 5 mg
Kalium 300 mg
Calcium 20 mg
Fosfor 30 mg

Bevat ook ijzer, magnesium, koper en zink.

Literatuur:

  • Bobek P, Galbavy S, Mariassyova M. The effect of red beet (Beta vulgaris var. rubra) fiber on alimentary hypercholesterolemia and chemically induced colon carcinogenesis in rats. Nahrung 2000 Jun;44(3):184-7. 2000.
  • Lee CH, Wettasinghe M, Bolling BW et al. Betalains, phase II enzyme-inducing components from red beetroot (Beta vulgaris L.) extracts. Nutr Cancer. 2005;53(1):91-103. 2005.