Schepje groente extra voor Belgen

Voor ons Nederlanders geldt het advies om elke dag 250 gram groente te eten. Dat heeft het Voedingscentrum in zijn wijsheid bepaald. “Dat haalt niemand”, was destijds de kritiek. Maar de Hoge Gezondheidsraad (HGR) in België trekt zich daar niets van aan en doet er nog een schepje bovenop. Drie honderd gram per dag, zegt de raad in zijn jongste advies.

Wie langer en langer gezond wil leven, eet iedere dag 300 gram groente. Daar is de Hoge Gezondheidsraad heel stellig in. Ook volkorengranen en groenten staan hoog op het lijstje van de HGR. Melk vindt de raad eveneens een aanrader.

Negen op de tien Belgen eten nog witte pasta

Wie zijn oude, ongezonde leventje graag wil voortzetten, wordt aangeraden om dan in ieder geval alle witmeel te schrappen. Iedereen zou per dag minstens 125 gram volle granen – haver, volkorenbrood, volkorenpasta of volle rijst – moeten eten.

Uit de voedselconsumptiepeiling van 2014 bleek dat negen op de tien Belgen nog witte pasta en witte rijst verkozen. Van die slechte gewoonte moeten we af, zegt de Gezondheidsraad.

Op de tweede plaats staat het advies om dagelijks meer fruit en veel meer groente te eten. De gemiddelde Belg at volgens de peiling in 2014 maar 140 gram groente per dag. Dat zou 300 gram per dag moeten worden.

Groente op meer momenten van de dag

“We moeten groenten op meerdere momenten van de dag eten, in meerdere maaltijden”, aldus diëtiste Véronique Maindiaux in de Vlaamse krant De Standaard. Zij was betrokken bij de totstandkoming van het advies. “Je kan ze eten bij de lunch, in spreads op de boterham, als tussendoortjes, of in soepvorm.”

Vlees is volgens de raad een groot probleem. Beter meerdere keren per week vervangen, aldus de raad; een keer door peulvruchten en twee keer door vis of schaaldieren, waaronder zeker één keer door vette vis, zoals makreel, haring, sardienen of zalm.

Het advies in z’n totaliteit is gebaseerd op veel wetenschappelijk onderzoek. Dat laat zien dat er een verband is tussen specifieke slechte eetgewoonten en bepaalde niet-aangeboren ziekten die veel in ons land voorkomen, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, bepaalde kankers en neurogeneratieve aandoeningen.

Alternatief voor melk

Een flinke portie melkproducten – een kwart tot een halve liter – hoort er dagelijks bij, vooral vanwege de kalk. De Gezondheidsraad zet het eigen advies eigenlijk al meteen op losse schroeven. Wie lactose-intolerant is, moet waakzaam zijn en zijn calciumbehoefte via andere voedingsmiddelen aanvullen.

Bij dorst geldt één advies: water. Alcohol en suikerhoudende frisdranken alleen in uitzonderlijke gevallen.

Het advies is opgesteld door een dertigtal Belgische deskundigen. Het is hier terug te vinden.

Beeld: commons.wikimedia.org



3+
<< Terug