Belgische cardioloog geeft zelf goede voorbeeld

“Let op je voeding: kies zoveel mogelijk voor gezonde opties en beperk de hoeveelheid suikers, vetten en zout.” Dat zegt de Belgische  cardiologe en sportarts Catherine De Maeyer.

Catherine is iemand van geen woorden maar daden. Zelf geeft ze het goede voorbeeld door zoveel mogelijk te koken volgens Pascale Naessens. Naessens staat bekend als de vrouw die haar volk anders leerde eten. Sinds haar eerste kookboek in 2011 uitkwam, ruilden de Vlamingen boterhammen en aardappelen massaal in voor  quinoa en avocado’s.

Fietsen

In een interview met de Belgische krant Het Laatste Nieuws benadrukt De Mayer behalve het belang van gezonde voeding de noodzaak om aan beweging te doen. Als sportarts geeft ze ook op dat gebied het goede voorbeeld. "Tijdens de week trap ik zo'n twee keer per week drie kwartier op de pedalen, en in het weekend trekken mijn man en ik erop uit voor een langere tocht van een uur of drie. Die fietstocht zetten we trouwens ook echt in de agenda. Dat klinkt misschien niet echt gezellig en spontaan, maar het betekent wel dat we no matter what op onze koersfiets kruipen.” Ze lacht: “ Weer of geen weer, die fietstochten zijn heilig." 

Dat gezonde voeding veel tijd kost, vindt De Mayer wel meevallen. "Gezond eten hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten. In het weekend maak ik soep en halen we veel groenten en fruit in huis. Dat zijn dingen die je makkelijk op voorhand kan klaarmaken, zodat je 's ochtends geen tijd verspeelt.”

Balans

Verder waarschuwt ze voor de fitnesshype op sociale media. Het gevaar bestaat “dat iemand die 'maar' vier keer per week een halfuurtje gaat zwemmen al denkt dat ze een couch potato is, gewoon omdat ze niet iedere dag een halve marathon loopt."

Balans is ontzettend belangrijk, benadrukt ze. “Je hoeft echt niet te trainen voor de 10 miles of vijf triatlons per jaar. Drie à vier keer per week een halfuurtje een duursport uitoefenen, waarbij je nog kan babbelen, zal je risico op hart- en vaatziekten al flink verminderen.”

Beeld: hln.be

 

<< Terug