Bloeddruk omlaag dankzij groenten

Nitraatrijke groenten, zoals rucola, spinazie en rode bieten, zorgen voor een verlaging van de bloeddruk.

Dat schrijven onderzoekers van het Maastricht UMC+ in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Nutrition.

Gezonde vrijwilligers die drankjes van de genoemde groenten kregen voorgezet, bleken een verhoogde beschikbaarheid te hebben van nitraat en nitriet in het bloed. Als gevolg daalde de bloeddruk.

Sporters

Rode bietensap is met name populair onder sporters, omdat het de prestaties ten goede zou komen. Rode biet bevat veel nitraat dat het lichaam kan omzetten in nitriet.

Dat kan vervolgens weer worden omgezet in stikstofmonoxide (NO), waarvan wordt aangenomen dat het een positief effect heeft op diverse processen die een rol spelen bij sport. Zo zou stikstofmonoxide spieren efficiënter laten werken en bloedvaten verwijden zodat er meer zuurstof naar de spieren kan worden getransporteerd.

De Maastrichtse wetenschappers onderzochten of dit effect ook voor andere nitraatrijke groenten (naast rode biet) en voor een nitraatzout opgelost in water opgaat.

Rucola

Rucola en spinazie zijn twee bladgroenten die nog rijker aan nitraat zijn dan rode bieten. Daarom kregen een aantal gezonde vrijwilligers drankjes van al deze groenten voorgezet met daarin 0,8 gram nitraat, ongeveer de aanbevolen hoeveelheid voor sporters. Omgerekend komt dat neer op ongeveer 200 gram rucola of 350 gram spinazie.

Effect

Dit werd vergeleken met een geconcentreerd drankje van rode bieten en met natriumnitraat opgelost in water. De nitraat- en nitrietspiegel in het bloed steeg ongeveer even veel na inname van alle vier de drankjes, maar alleen van de drie groenten ging ook nog eens de bloeddruk omlaag. Het opgeloste natriumnitraat in water had nagenoeg geen bloeddrukverlagend effect.

“Geen supplement”

“In principe zit in bijna alle groenten wel iets van nitraat, maar met name groene bladgroenten zoals sla en spinazie zijn rijk aan het stofje”, zegt hoofdonderzoeker dr. Lex Verdijk. “Mocht je extra nitraat in willen nemen, bijvoorbeeld als je een verhoogde bloeddruk hebt, is het eten van meer groenten dus wellicht al voldoende, daar is geen supplement voor nodig. Het lijkt er op dat de samenstelling van groenten, waarin ook vitamines, vezels en andere stoffen zitten, het positieve effect van nitraat kan bevorderen. Wellicht kunnen we in de toekomst naar de ideale samenstelling voor een nitraatrijk drankje op basis van bijvoorbeeld rucola of spinazie.”

 

0
<< Terug