'Consument begrijpt Vinkje niet'

Het Vinkje, dat de consument moet helpen bij het maken van een gezonde keuze, ligt zwaar onder vuur. De Consumentenbond vindt dat het zo snel mogelijk dient te worden afgeschaft en is een campagne begonnen.

Een kleine 90 bedrijven gebruiken het Vinkje op hun verpakking. In totaal zijn er meer dan 7.000 producten die het keurmerk dragen.

Mislukt

De Consumentenbond, die betrokken is bij de organisatie achter het Vinkje, vindt dat het project is mislukt. Het heeft een peiling laten uitvoeren die uitwijst dat 77 procent van de ondervraagden niet weet wat het Vinkje precies betekent. Volgens de consumentenorganisatie leidt het systeem alleen maar tot verwarring.    

Twee kleuren

Het Vinkje werkt met twee kleuren: een groene en een blauwe cirkel. Een groene cirkel wil zeggen dat er sprake is van een gezond basisproduct. Het bevat belangrijke voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Producten die minder goed voor je zijn maar wel de betere keuze binnen de betreffende productgroep, komen voor het Vinkje met de blauwe cirkel in aanmerking. Voorbeelden zijn snacks met minder calorieën en frisdrank met minder suiker.

Het ministerie van Volksgezondheid steunt het keurmerk maar de Consumentenbond vindt dat het daar beter mee kan stoppen. De bond vindt het logo “onzinnig” en pleit voor het stoplichtmodel dat in Engeland wordt toegepast.

Geschrokken

Kees de Graaf, hoogleraar en tevens voorzitter van de wetenschappelijke commissie van het Vinkje, is geschrokken van de campagne van de Consumentenbond. Volgens hem hebben alle logo’s voor- en nadelen en er is altijd discussie over. “Als je overstapt op een nieuw systeem dan moet je afwachten of dat weer zo goed gedragen wordt”, aldus De Graaf in Resource.

Zwakke punten

Wel geeft hij toe dat het Vinkje ook zwakke punten heeft. Zo valt volgens hem lastig uit te leggen dat basisproducten een groen Vinkje krijgen en andere voedingsmiddelen een blauw. Zo kan een bepaalde snack dus een blauw Vinkje hebben, omdat het binnen een op zich ongezonde productcategorie, tóch een relatief gezondere keuze is.

Tweede zwakke punt is dat niet alle voedingsmiddelenbedrijven meedoen.  FrieslandCampina en Unilever hebben zich wel aangesloten bij de stichting Ik Kies Bewust terwijl Nestlé, Coca Cola, Mars en Kraft niet meedoen.

 Het keurmerk bestaat al tien jaar en werkt volgens prof. De Graaf goed. Ook wordt het Vinkje in steeds meer landen gebruikt.

 

0
<< Terug