Ieniemienie matcha en suikerzoete choco voor de baby

0

Waakhond foodwatch heeft het deksel weer van de voedselbeerput gehaald en nodigt u uit om mee te doen aan de verkiezing van het Gouden Windei. Allerlei concerns hebben opnieuw hun stinkende best gedaan om producten genomineerd te krijgen, zo lijkt het.

Neerlands bekendste grootgrutter heeft ook dit jaar kans gezien zich in de kijker van foodwatch te spelen. AH wil zijn klanten verwennen met geitenkaasspread. Allemaal best natuurlijk totdat je nagaat hoeveel geitenkaas er werkelijk in zit. Dan blijkt dat de geitenkaas stilletjes is vervangen door koeienkaas.

  Product Geitenkaas Koeienkaas Oke?
Geitenkaasspread 9% 45% NEE

Andere genomineerden:

  • “Puur fruit”, schreeuwen de potjes van Damhert je toe. Maar hoe puur ben je bezig als je de toegevoegde suikers ook als puur fruit beschouwt? Dus dat Damhert al het goede van fruit weggooit zodat alleen pure fruitsuiker overblijft en dit toevoegt aan wat vruchten en het dan als ‘puur fruit’ verkoopt.
  • Chocolade, je kunt er je baby niet vroeg genoeg aan laten wennen, zullen ze bij producent “de Kleine Keuken” gedacht hebben. Dus ontwikkelden ze chocopasta voor baby’s “vanaf 8 maanden”. Daarbij vertellen ze ouders dat dit “goed” is en “natuurlijk voor je kleine”. De Kleine Keuken heeft volgens haar website als droom dat elk kind gezond en energiek opgroeit en dat kleintjes hun motortjes goed moeten kunnen opstarten. Dus ontwikkelden ze – dwars tegen het voedingsadvies voor baby’s in - chocoladepasta voor baby’s vanaf 8 maanden. Gelijk van de (moeder)melk aan de chocopasta, zeg maar. Als voedingsfabrikanten er brood in zagen, zouden ze waarschijnlijk al chocolademelk als borstvoeding adviseren. Er is behoefte aan gezonde voeding voor baby’s, niet aan nog meer marketingpraatjes. Want met pakweg 30 procent suikers, of die nu uit biologische kokosbloesem komt of niet, zul je zo’n baby zeker zoet houden maar leren ze al gelijk na de borstvoeding verkeerde eetgewoonten aan.
  • Als er ergens met nep, geld verdiend kan worden dan staat Unilever – vermaard pakjes en zakjes producent en eigenaar van Lipton - vaak vooraan in de rij.  In de race-to-the-bottom van fabrikanten om te pronken met chique ingrediënten maar zo min mogelijk van dit dure spul er echt in te doen, is deze Lipton Matcha zelfs een opvallende verschijning: er zit minder dan een mespuntje van een mespuntje van een mespuntje matcha (0,007 procent matchapoeder) in. En ze geloven echt niet ineens in homeopathische verdunningen hoor. Het verdient gewoon lekker.
<< Terug