Mediterraan dieet wereldwijd ‘t beste

Het mediterrane dieet, dat sterk overeenkomt met het Moermandieet, staat als een huis. Het is voor het derde jaar op rij verkozen tot het beste dieet ter wereld. Een belangrijk verschil met het Moermandieet is dat het mediterrane dieet veel vis kent. In het Moermandieet is vis taboe. Het niet-toxische tumordieet staat vis wel toe, zij het voor kankerpatiënten mondjesmaat. Het Keto-dieet (ketogeen) zakt door het ijs. Een heel slecht idee, vindt het Best Diets-rapport, de jaarlijkse ranglijst van het Amerikaanse nieuwsmagazine US News.

Als het rapport over het mediterrane dieet spreekt, bedoelt het de voedingswijze van mensen in landen aan de Middellandse Zee: veel vis, fruit, groenten en gezonde vetten zoals olijfolie, weinig vlees, noten, volle granen, magere zuivelproducten, peulvruchten, gevogelte en matig alcoholgebruik. Maar het dieet is niet in beton gegoten.

Dieet kan heel divers zijn

“Het dieet kan heel divers zijn. Er bestaat geen exacte definitie”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen, in het Vlaamse Nieuwsblad. “Bij dit dieet krijgen gezonde vetzuren voorrang op verzadigde vetzuren. Er worden veel gezonde soorten vette vis zoals zalm, makreel en ansjovis gebruikt en het dieet is rijk aan groenten en fruit. Vlees, waarvan we weten dat een te grote hoeveelheid ervan een slechte invloed kan hebben op onze gezondheid, wordt beperkt.”

Ketogeen dieet scoort slecht

In de lijst van US News staat de Weight Watchers-methode voor het tiende jaar op rij helemaal boven aan in de categorie diëten waarvan je het best afvalt.
Het Keto(geen)-dieet scoort slecht in de ranglijst van diëten en staat op nummer 34, de op een na laatste positie. Diëtist Sels is niet verbaasd. “Bij een Keto-dieet gaat het erom veel vet te consumeren en de inname van koolhydraten en suikers te beperken. Grote porties vlees worden gezien als de belangrijkste energiebron. Als je heel strikt het Keto-dieet volgt, mis je essentiële stoffen uit voedingsmiddelen waar ook koolhydraten zitten. In de extreme situatie gaat je lichaam ketonen aanmaken. Op die manier ontwikkel je echter een ongezond en ongevarieerd eetpatroon."

Beeld: foodlog.nl


<< Terug