Bij vlees noch vis: denk aan B12

Bij vlees noch vis: denk aan B12
wo, 26/07/2017 - 09:58
Door: jvklinken
0 reacties

Kom je vitaminen of mineralen tekort als je geen vlees of vis eet? De gedachte dat dat zo is, is wijd verspreid. Vaak ten onrechte.

Op de site van Plusonline vertelt ene Nicole dat ze sinds kort geen vlees meer eet. In plaats daarvan eet ze bij het avondeten een ei, vleesvervanger of vegetarische loempia uit de oven. Verder voegt ze veel champignons toe bij elk mogelijk gerecht. In de ochtend eet ze melk met cornflakes en tussen de middag sneetjes brood met bijvoorbeeld zuivelspread. Ook slikt ze dagelijks een vitamine pil (A t/m Z). Haar vraag: Krijg ik op deze manier wel alle essentiële voedingsstoffen binnen?

Vitamine B12

Drs. Suzan Tuinier, voedingsdeskundige en coördinator van het Vitamine Informatie Bureau (VIB), reageert dat Nicole inderdaad goed moet opletten dat ze alle voedingstoffen, zoals voldoende vitamines en mineralen, binnenkrijgt. Zo komt vitamine B12 alleen voor in dierlijke producten en bevat vlees goed opneembaar ijzer.

Multivitamine

“Daarom is het belangrijk om voor vervanging te zorgen. Dat doe je goed door het nemen van een vleesvervanger. Als je dat doet en verder een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt, dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen. Waaronder ook de benodigde vitamines en mineralen. Voor de zekerheid kun je een multivitamine ter aanvulling nemen”, aldus Suzanne Tuinier.

Veganisten

MMV-voedingsdeskundige dr. Hans Stoop voegt er nog toe dat de volgers van het Moermandieet weinig te duchten hebben, omdat ze voldoende eieren en zuivel(producten) gebruiken zoals karnemelk, eidooier en boter. Anders ligt dat voor veganisten. Die moeten we degelijk hun B 12 in de peiling houden.

Beeld:en.wikipedia.org