Bloemkool

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

MMV-AANRADER

Bloemkool behoort tot de Brassicaceae familie, net zoals broccoli. Alle groenten uit deze familie verkleinen de kans op kanker. Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de chemische verbinding I3C, die in grote hoeveelheden te vinden is in groenten zoals broccoli, bloemkool en spruitjes.

Ontgifting
Laboratoriumonderzoek heeft uitgewezen dat I3C de ontgiftingsenzymen in ons lichaam stimuleert. Ook wordt gedacht dat het genen reguleert die van belang zijn voor de besturing van allerlei celprocessen. De kerneigenschap van I3C lijkt de gunstige invloed die het heeft op het omzetten van oestrogeen, een hormoon dat kanker kan veroorzaken wanneer het lichaam er niet mee om weet te gaan.

Het is belangrijk om bloemkool, net als broccoli en spruitjes, rauw te serveren of zo kort mogelijk te verwarmen door ze bijvoorbeeld te stomen of te roerbakken. Hun bijzondere werking gaat dan niet verloren.

Ontstekingsremmend
Door de hoge concentratie vitamine K in bloemkool heeft deze ook een ontstekingsremmende werking. Door wetenschappers is dat niet altijd in verband gebracht met aandoeningen aan hart en bloedvaten. De rol van onstekingen in bloedvaten en circulatie is evenwel fundamenteel geworden om ziekten in dit systeem goed te begrijpen.

Ook behoort de bloemkool tot de groenten met het hoogste percentage calcium. De meeste calcium zit overigens in de groene bladeren. Gooi deze dus niet weg! 

MMV-advies
Het regelmatige gebruik van bloemkool wordt sterk aanbevolen.

Latijnse naam: 
Brassica Oleracea

Wanneer te verkrijgen: 
april-december (winter-, zomer-, en herfstteelt)

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,05 mg
Vitamine B2 0,06 mg
Vitamine B6 0,20 mg
Vitamine B11 45 mcg
Vitamine C 80 mg
Kalium 250 mg
Fosfor 30 mg

Bevat ook vitamine K, mangaan, magnesium en calcium.

Literatuur:

  • Ambrosone CB, Tang L. Cruciferous vegetable intake and cancer prevention: role of nutrigenetics. Cancer Prev Res (Phila Pa). 2009 Apr;2(4):298-300. 2009.
  • Higdon JV, Delage B, Williams DE, et al. Cruciferous Vegetables and Human Cancer Risk: Epidemiologic Evidence and Mechanistic Basis. Pharmacol Res. 2007 March; 55(3): 224-236. 2007.