Gierst

Gierst kennen we vooral als vogelvoer maar ook voor de mens is het een gezond graan dat op tal van manieren bereid kan worden.
Gierst is vrij klein en rond van vorm en kan wit, grijs, geel of rood zijn. (Parel)gierst wordt in Noord-Afrika vaak als parelcouscous gegeten en heeft een heerlijke zachte structuur.

Migraine
Gierst zit boordevol koper, mangaan, fosfor en magnesium. Uit onderzoek is gebleken dat magnesium de ernst van astma en de frequentie van migraine-aanvallen vermindert. Ook helpt magnesium tegen hogebloeddruk en verlaagt het de kans op hartaanvallen.
Een ander Amerikaans onderzoek laat zien dat het eten van magnesiumrijk voedsel de kans op diabetes type-2 bij vrouwen verlaagt met 31 procent.

Aderverkalking
Gierst is net als gerst een goede bron van niacine, een B-vitamine die beschermt tegen beschadigingen in ons hart- en vaatstelsel. Het reduceert het cholesterol en voorkomt het vormen van bloedpropjes in onze vaten.
Vooral vrouwen in de menopauze hebben veel baat bij het dagelijks consumeren van granen zoals gierst. Een Amerikaanse driejarige studie laat zien dat zes keer per week een portie gierst eten het risico op aderverkalking verkleint en vernauwing van de slagaders vermindert.
Bovendien verlaagt het ook het risico op borstkanker bij vrouwen in de menopauze.

Fosfor
Gierst is rijk aan fosfor, een stof die goed is voor de vorming van het celweefsel in het lichaam. Het botweefsel wordt opgebouwd met behulp van fosfor. Ook is fosfor nodig voor een goede energiestroom in het lichaam en is het belangrijk voor de opbouw van het DNA, waardoor er nieuwe cellen worden gegenereerd.

Gierst bevat behalve bovenstaande stoffen ook tocotriënolen. Die remmen de groei van borst-, alvleesklier-, huid- en  prostaatkanker. Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat tocotriënolen besmetting met radioactieve straling tegengaan. Ze herstellen sneller schade die is aangericht door straling. 

Latijnse naam: 
Panicum miliaceum

Wanneer te verkrijgen: 
Het gehele jaar.

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,26 mg
Vitamine B2 0,14 mg
Vitamine B6 0,75 mg
Vitamine B11 30 mcg
Fosfor 310 mg
Kalium 300 mg
Magnesium 150 mg

Bevat ook niacine en selenium.

Literatuur:

  • Cade JE, Burley VJ, Greenwood DC. Dietary fibre and risk of breast cancer in the UK Women’s Cohort Study. Int J Epidemiol. 2007 Jan 24; [Epub ahead of print] . 2007. PMID:17251246.
  • Erkkila AT, Herrington DM, Mozaffarian D, Lichtenstein AH. Cereal fiber and whole-grain intake are associated with reduced progression of coronary-artery atherosclerosis in postmenopausal women with coronary artery disease. Am Heart J. 2005 Jul;150(1):94-101. 2005. PMID:16084154.
0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.