Paksoi

Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

Paksoi behoort tot de Brassica familie waaronder ook broccoli, bloemkool en spruitjes vallen. Deze kool komt van origine uit China maar is ook zeer geliefd in het Westen. Paksoi is niet alleen een smakelijke groente in roerbakgerechten of salades maar bevat ook talloze gezondheidsbevorderende eigenschappen. Om daarvan te profiteren, kun je paksoi het best twee tot drie keer per week eten.

Kies voor vers
Paksoi zit boordevol vitamine C, vitamine A (in de vorm van carotenen), mangaan en zink. Hiernaast bevat het ook fytonutriënten zoals quercetine, kaempferol, isorhamnetine en fenolzuren. Deze verschillende antioxidanten functioneren allemaal op hun eigen unieke manier. Alle types zijn nodig om oxidatieve stress tegen te gaan in ons lichaam. Vandaar dat verse groenten zoals paksoi een veel grotere gezondheidsbevorderende werking op het lichaam hebben dan supplementen van bovenstaande antioxidanten. 

Combinatie
De unieke samenstelling van voedingsstoffen in de paksoi vermindert niet alleen oxidatieve stress maar ook de kans op chronische onstekingen op celniveau. De combinatie van omega 3-vetzuren en vitamine K die te vinden is in paksoi draagt hier vooral aan bij. 

Paksoi heeft net zoals de andere groenten in de Brassica familie een antikankerwerking. Deze wordt veroorzaakt door de glucosinolaten die te vinden zijn in deze groenten. 

Het is aan te raden om paksoi zo kort mogelijk te koken; kies liever voor stomen, roerbakken of het rauw consumeren zodat de werking van deze prachtige groente niet verloren gaat

Latijnse naam: 
Brassica rapa var. chinensis

Wanneer te verkrijgen: 
juli-november, het gehele jaar (geimporteerd).

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine A 0,30 mg
Vitamine B1 0,10 mg
Vitamine B6 0,10 mg
Vitamine B11 60 mcg
Vitamine C 20 mg
Kalium 250 mg
Calcium 50 mg
Fosfor 30 mg

Bevat ook vitamine K, ijzer, magnesium, mangaan, koper en zink.

Literatuur:

  • Harbayum B, Hubbermann EM, Zhu Z et al. Free and bound phenolic compounds in leaves of pak choi (Brassica campestris L. ssp. chinensis var. communis) and Chinese leaf mustard (Brassica juncea Coss). Food Chemistry, Volume 110, Issue 4, 15 October 2008, Pages 838-846.
  • Zamora-Ros R, Rothwell JA, Scalbert A, et al.Dietary intakes and food sources of phenolic acids in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study.Br J Nutr. 2013 Oct;110(8):1500-11. doi: 10.1017/S0007114513000688.