Schorseneer

  
    
Categorie: 
Toepassing binnen NTTT
Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief
Toepassing binnen het Moerman dieet
Uitleg
Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.

De schorseneer was lange tijd een vergeten groente. Schorseneren zijn lange dunne wortels met een bruine schil. De smaak lijkt op die van asperges en daarom worden ze ook wel armeluisasperges genoemd.

Kleverig
Voor de Tweede Wereldoorlog werd schorseneer algemeen gegeten, maar na deze periode is dit gewas langzaamaan van tafel verdwenen. De reden hiervoor zou kunnen zijn dat het schoonmaken van schorseneren een behoorlijk karwei is. Omdat tijdens het schillen zogenaamde melksappen vrijkomen die erg kleverig zijn, wordt het schillen als lastig ervaren met vaak verkleurde handen tot gevolg. Aan te raden is dan ook de schorseneren met keukenhandschoenen aan of onder water te schillen.

Twee soorten
Er zijn twee soorten, die nauw verwant zijn aan elkaar maar ook aan de paardenbloem en sla. Wat ze gemeen hebben, is de lange (tot 30 cm), dunne, spits toelopende wortel. Eén soort schorseneer (de haverwortel of salsify) heeft een witte of bleekbruine schil. De bekendste soort is van buiten zwart. 

De schorseneer bevat veel ijzer, vitamine B1 (thiamine), B11 en C, kalium, fosfor, koper en calcium. Hiernaast zijn in de schorseneer ook de fytonutriënten asparagine, inuline, choline en laevuline aanwezig.

Inuline is een vezel die suikers langer vast houdt in het lichaam waardoor deze gelijkmatig opgenomen worden en geen piek in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Om deze reden zijn schorseneren bij uitstek geschikt voor diabetici. Hiernaast heeft inuline een prebiotische werking, het stimuleert de groei van goede bacteriën in de darmen waardoor mineralen en vitamines beter worden opgenomen en ons immuunsysteem versterkt wordt.

Licht verteerbaar
Schorseneren zijn licht verteerbaar, mede door de thiamine in de schorseneer. Thiamine ondersteunt de aanmaak van enzymen die proteïnen kunnen afbreken tot stoffen die opneembaar zijn voor het lichaam. Het ondersteunt bijvoorbeeld de productie van maagzuur.

Latijnse naam: 
Scorzonera hispanica

Wanneer te verkrijgen: 
oktober-maart

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine B1 0,05 mg
Vitamine B2 0,02 mg
Vitamine B6 0,15 mg
Vitamine B11 40 mcg
Vitamine C 10 mg
Kalium 400 mg
Calcium 60 mg
Fosfor 50 mg
Ijzer 1,5 mg
Magnesium 10 mg

Bevat ook koper, zink, asparagine, inuline, choline en laevuline.