Zwarte bes

MMV AANRADER

De zwarte bes is het neefje van de rode bes. Zwarte bessen bevatten enorm veel vitamine C en ook vitamine E is in het besje te vinden. Volgens Schots onderzoek staat de zwarte bes op nummer 1 qua concentratie antioxidanten. Van zwarte bessen wordt meestal sap gemaakt, genaamd cassis. 

Zwarte bessen behoren tot de aalbes, net zoals de witte en de rode bes. De bes wordt volop gekweekt door tuinders in Nederland maar is ook een prima struik om in eigen tuin te houden. 
Bessen bevatten veel kalium. Deze stof werkt bloeddrukverlagend. Wanneer men tweehonderd gram bessen per dag eet, kan dat leiden tot een daling van de bovendruk met 1 mm Hg en van de onderdruk met 0,5 mm Hg. Dit is ongeveer 10 procent van de bloeddrukverlaging door medicijnen.

Ook anthocyanidinen zijn goed vertegenwoordigd in de zwarte bes. Anthocyanidinen zijn een groep van polyfenolen die zorgen voor de meeste kleuren rood, roze, paars, oranje en blauw in allerlei bloemen en vruchten. De pigmenten zijn vooral overvloedig aanwezig in zacht fruit, zoals frambozen en bessen. Het hoge gehalte aan anthocyanidinen is waarschijnlijk verantwoordelijk voor de zeer sterke antioxiderende werking van de zwarte bes. 

Er bestaan diverse aanwijzingen dat de Anthocyanidinen niet alleen antioxidanten zijn, maar dat ze een veel gevarieerdere rol kunnen spelen bij het tegengaan van kanker. Zo leidt het toedienen van sommige anthocyanidinen aan geïsoleerde, in het laboratorium gekweekte tumorcellen tot het stoppen van de aanmaak van DNA en dus van de celgroei, uitmondend in apoptose.
Anthocyanidine zorgt ook voor een vermindering van vetophoping (vooral cholesterol) in de bloedvaten waardoor de doorbloeding van de bloedvaten wordt verbeterd. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat anthocyanidine de kalkophoping in bloedvaten in tien tot twaalf weken kan reduceren tot nul. 
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat vrouwen de kans op een hartaanval drastisch kunnen verlagen door veel aardbeien en bosbessen te eten. Drie keer per week een portie bessen verkleint het risico al met een derde. 

De zwarte bes heeft ook een positief effect op het verteringsstelsel, de nieren (vochtafdrijvend) en heeft een antibacteriële werking.

MMV advies
Het regelmatige gebruik van de zwarte bes wordt sterk aangeraden.

Latijnse naam: 
Ribes nigrum

Wanneer te verkrijgen: 
juli

Vitamines en mineralen:

  Per 100 g vers
Vitamine A 0,12 mg
Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,04 mg
Vitamine B6 0,05 mg
Vitamine B11 8 mcg
Vitamine C 150 mg
Kalium 190 mg
Calcium 45 mg
Fosfor 30 mg
Magnesium 15 mg

Bevat ook ijzer, koper en zink.

Literatuur:

  • Ha US, et al.Anthocyanin Induces Apoptosis of DU-145 Cells In Vitro and Inhibits Xenograft Growth of Prostate Cancer. Yonsei Med J. 2015 Jan 1;56(1):16-23. doi: 10.3349/ymj.2015.56.1.16.
  • Mikulic-Petkovsek M, et al. Composition of sugars, organic acids, and total phenolics in 25 wild or cultivated berry species. J Food Sci. 2012 Oct;77(10):C1064-70. doi: 10.1111/j.1750-3841.2012.02896.x. Epub 2012 Aug 27.
0

Toepassing binnen NTTT

Bij kanker Bij kanker
in remissie
Preventief

Toepassing binnen het Moerman dieet

Uitleg

Rood is niet toegestaan
Blauw is toegestaan
Oranje is slechts incidenteel toegestaan
Grijs is onbekend

Als u bij een arts voor niet-toxische tumortherapie (NTTT) onder behandeling bent, zal hij of zij u een dieet adviseren dat rekening houdt met nieuwe inzichten. Op onderdelen wijkt dit dieet af van het Moermandieet.