Leefstijlcampagne VWS van start

Met reclamespotjes en een website is de in november door staatssecretaris Blokhuis aangekondigde leefstijlcampagne sinds gisteren van start. De tientallen praktische tips vermijden hete hangijzers. Tegelijkertijd dringen de academische ziekenhuizen er bij de informateur op aan meer werk te maken van ziektepreventie.

‘Een goede gezondheid is cruciaal voor de samenleving. Sterker dan ooit heeft de Coronacrisis dat aangetoond’, schrijft Maastricht UMC. De nieuwe regering moet investeren, stelt het MUMC, om de maatschappij voor te bereiden op een nieuwe pandemie, op de vergrijzing en om de gezondheidskloof tussen arm en rijk Nederland kleiner te maken.

In een brief aan de informateur benoemt de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra vier thema’s waar extra geld heen moet. Bovenaan staat preventie. ‘Door nu te investeren in effectieve preventie bouwen we aan de gezondheidswinst van de toekomst.’ Om druk op de ketel te zetten zou de nieuwe regering ‘gezondheidsdoelen moeten verankeren in de wet- en regelgeving.’

Daarbovenop zou de nieuwe regering moeten investeren om ziekenhuizen aantrekkelijker te maken als werkgever, in innovatie en onderzoek en in onderwijs.

Suikertaks en strengere regels voor gefabriceerd voedsel

Verenigd in ‘Team Gezonde Voeding Nu’ roepen tal van organisaties en deskundigen het nog te formeren kabinet op dwingende regels op te stellen voor de hoeveelheden zout, suiker en fout vet in bewerkte voedingsmiddelen. Een van die deskundigen is de UMC-arts Anita Vreugdenhil, oprichter van een programma dat kinderen met overgewicht coacht bij het verbeteren van hun leefstijl.

Een gezonder voedingspatroon kan deze groep veel toekomstig leed besparen. Maar, stelt Vreugdenhil vast, ‘in ons onderzoek hebben we laten zien dat tijdens de pandemie veel kinderen nog meer ongezonde producten zijn gaan gebruikten. Overgewicht neemt toe. Met grote gevolgen voor de gezondheid, nu en later. Er moet nu echt iets gebeuren om dat tegen te gaan.’

Collega Martijn Brouwers acht de tijd rijp voor de invoering van een suikertaks. Suikers drijven de toename van obesitas en diabetes type 2, zegt hij. ‘Een hoge consumptie van bewerkt voedsel en frisdranken waar suikers aan zijn toegevoegd speelt daarbij een belangrijke rol. Deze zorgen niet alleen voor extra calorieën, er zijn steeds meer aanwijzingen dat fructose extra nadelige gevolgen heeft.’

Blokhuis’ campagne

De leefstijlcampagne van staatssecretaris van Volksgezondheid Welzijn en Sport, Paul Blokhuis, heet ‘Fit op jouw manier’. De bedenkers zetten in op kleine stapjes op weg naar gedragsverandering. ‘Het is niet zo eenvoudig om met gezonder leven te beginnen’, zegt Blokhuis in het begeleidende nieuwsbericht, dat de oproep van artsen, wetenschappers en bestuurders als aanleiding noemt. Zij drongen vorig jaar aan op een grootscheepse leefstijlcampagne tegen Covid-19.

Blokhuis: ‘Er zijn 1001 tips en adviezen, waardoor het soms lijkt alsof je je hele leven er voor moet omgooien. Voor veel mensen is dat dan een reden om het nog even uit te stellen. Deze campagne probeert dat te doorbreken. Door duidelijk te maken dat kleine stapjes zeker ook de moeite waard zijn. En dat er voor iedereen een manier te vinden is om te beginnen.’

Naast radio- en televisiespotjes is er de website Fitopjouwmanier. De bedenkers noemen het een tipgenerator. ‘Deze module genereert net zolang gezonde leefstijltips tot je iets vindt dat bij jou past.’ Er zijn drie categorieën tips: eten en drinken, beweging en rust/ontspanning. Wie een tip aanklikt wordt doorgelinkt naar een pagina met meer informatie. Zoals bijvoorbeeld deze over gezonde voeding.

Het zijn, herhalingen meegerekend, 87 tips. Sommigen kwamen half in beeld, wat de stippeltjes verklaart. Dit zijn ze:

Adem diep in en dan weer uit

Neem een drankje zonder suiker

Kies eens zilvervliesrijst

Neem havermout met banaan

Probeer eens een nieuwe groente

Als je moe bent ga naar bed toe

Ga offline, ruim voor je naar bed gaat

Maak een salade met wat bietjes

… als je gaat winkelen

Wissel koekjes voor volkoren crackers

Neem een …. appel als je trek hebt

Vervang vlees eens door…

Houd een stappenteller bij

Poets op 1 been je tanden

Neem rauwkost als tussendoortje

Loop een rondje in de avond

Neem de tuin eens onder handen

Neem ook eens groente op je brood

Eet wat vaker peulvruchten

Drink water in plaats van sap of fris

Doe je werkoverleg lopend

Zet een fruitschaal op tafel

Drink je thee eens zonder suiker

… een vaste visdag

Parkeer je auto een straat verder

Bel een vriend tijdens het wandelen

Wandel de laatste halte

Neem een rustdag als dat kan

… een keertje staand

Eet eens van kleinere …

Ga zonder telefoon je bed in

Kijk staand televisie

Heb je trek, knak een wortel

Zak een paar keer door je knieën

Koop alleen wat op je lijstje staat

Kies je vaste eetmomenten

Eet op vaste momenten op de dag

Schep een extra lepel groenten op

Gebruik je waterfles als gewichtje

Ga naar het park toe op je skeelers

Probeer wat minder vaak te zitten

Bak niet in boter maar in olie

Doe mee met Nederland in Beweging

Plan vrije tijd in agenda

… extra glaasje water

Maak een keertje iets met linzen

Span je bilspieren aan op de bank

Ruil die cola in voor water

Neem eens tijd om een boek te lezen

Neem geen koffie voor het slapen

Snack tomaat als tussendoortje

Maak als lunch eens een…

Kook wat … vaker zonder vlees

… en dan weer uit

Vul de snoeppot met… wat noten

Stap een keer een halte eerder uit

Eet een volkoren boterham

Gooi wat groente op de barbecue

Neem wat vaker korte pauzes

Zet een waterkan op tafel

Fiets eens lekker naar het bos toe

Ga eens een uurtje eerder slapen

Smeer een broodje minder

Ga na het werk nog even zwemmen

Doe staand wat je nu zittend doet

Doe een visje door de pasta

Loop eens twee keer voor het afval

Schep je eten … op in de keuken

Loop vaker langs het groentenschap

Begin je ochtend met… bewegen

Sla dat biertje vaker over

Ontspan je lekker met een puzzel

Maai het gras een keertje extra

Laat de auto staan, ga fietsen

Drink je koffie zonder suiker

Ga tijdens je pauze stofzuigen

Neem een vriend mee uit wandelen

Kies dagelijks een fruitmoment

Probeer een keer te mediteren

Snack eens een harinkje

Snij eens vormpjes in de groenten

Vervang dat snoepje door een dadel

Zet je raam eens lekker open

Ga regelmatig stukjes zwemmen

Loop je kinderen naar school toe

Bel een keer een oude ….

Probeer 8 uurtjes te …

MMV selecteert wekelijks het nieuws over voeding, kanker en gezondheid. Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

<< Terug